23948sdkhjf

Avanceret tredjepartslogistik i praksis

Peter Therkelsen, H. P. Therkelsen A/S, giver interessant indblik i hvor tæt transportør og transportkøber faktisk kan samarbejde

Peter Therkelsen, H. P. Therkelsen A/S, giver interessant indblik i hvor tæt transportør og transportkøber faktisk kan samarbejde



Et af de mest interessante indlæg på Transportøkonomisk Forenings årlige godskonference kom fra Peter Therkelsen, H.P. Therkelsen A/S i Padborg.

Praktikeren er ofte lettere at forstå end teoretikeren, men i Peter Therkelsens tilfælde er den praktiske ballast ikke ensbetydende med, at der ikke er tænkt stort.

H. P. Therkelsen A/S er en af de danske transportvirksomheder, der er nået længst ind i kundevirksomheden, når det gælder tredjepartslogistik.

- I H. P. Therkelsen har vi igennem mange år erfaringer med at løse tredjepartslogistik opgaver for vore kunder, og kan tydeligt mærke at tendensen til at outsource såkaldte "ikke kompetence områder" fortsat er stigende. Det er jo ikke anderledes for vort eget vedkommende hvor vi ligeledes, mere end tidligere, outsourcer ting som service og vedligeholdelse på materiel m.m. til en operatør der har dette som sin kernekompetence. Det gør jo, at vi kan koncentrere os om det vi er gode til, nemlig spedition-, transport- og lagerlogistik, siger Peter Therkelsen.

Han understreger, at en afgørende forudsætning for vellykkede partnerskaber om tredjepartslogistik, er klare spilleregler og tillid mellem parterne.

- Som udgangspunkt er det vigtigt, at man anser tredjepartslogistik som en partnerskabsaftale. Det er det fordi der gerne skal være en win-win situation for at den er bæredygtig ind i fremtiden, og i ordet partner ligger betydningen medspiller, hvilket betyder, at man arbejder med hinanden mod et fælles mål.

Han opstillede fem grundlæggende spilleregler:

- Tillid og oprigtighed fra begge parter

- Åbne bøger med hensyn til informationsmateriale samt ønsker og krav fra logistikkøber

- Etablering af arbejdsgruppe med frie tøjler i udviklingsfasen

- Key account manager hos logistikudbyder

- Opfølgningsmøder på ledelsesniveau

Han fastslog, at den nødvendige fortrolighed om virksomhedernes interne forhold, kun kan opbygges over tid.

- Oprigtighed danner grundlag for den tillid, der skal være mellem parterne, og er den faktor, der er med til at gøre at aftalen bliver en win-win situation for såvel logistikudbyder som logistikkøber. Oprigtigheden fører også det med sig, at der skal være åbne bøger omkring de informationer, der er nødvendige for at logistikkøber kan få det fulde udbytte ud af aftalen. Hvis ikke logistikudbyder har adgang til alle informationerne vedkommende har brug for, er det ikke muligt at tilbyde den optimale logistikløsning. Omvendt skal logistikudbyderen vise oprigtighed i sin prisfastsættelse af logistikløsningen. Alt andet er kortsigtet, fastslog Peter Therkelsen

Kompetente personer

Peter Therkelsen beskrev den proces, der skal gå forud før et sådant partnerskab fungerer i praksis.

- Det er utrolig vigtigt at man i udarbejdelsen af løsningsmodellen har delt ansvarsområderne meget præcist op, og det gælder såvel de praktiske såvel som de økonomiske ansvarsområder. Er der ikke nogle klare afgrænsninger, kan der i tvivlsspørgsmål om ansvarsområde opstå tvister, som kan føre til brud på den tillid der som udgangspunkt dannede grundlag for samarbejdet. Vore erfaringer med tredjepartslogistik viser desuden, at det er vitalt at man hos begge parter i aftalen har en daglig ansvarshavende person, som kender til aftalens indhold, og som har kompetencen til løbende at forbedre og udvikle samarbejdet. Dette er nødvendigt, idet verden er meget dynamisk, og en løsning der er optimal i dag for logistikkøber, kan i morgen være uhensigtsmæssig og kræver derfor løbende tilpasninger. Det er også her det sidste punkt kommer ind, hvilket er jævnlige opfølgningsmøder på ledelsesniveau. Det er vigtigt, at den øverste ledelse fra begge parter jævnligt mødes for at drøfte aftalens indhold og diskutere, om aftalen til stadighed lever op til de krav logistikkøber har. Disse møder er med til at sikre, at begge parter er enige i aftalegrundlaget, samt sikre at det forbliver en win-win situation hvilket er en forudsætning for, at begge parter til stadighed ser hinanden som medspillere, sagde Peter Therkelsen

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078