23948sdkhjf

Chaufførprotest på stengrund

100 lastvogne og endnu flere chauffører i protestaktion ved førstebehandlingen af de nye arbejdstidsregler

100 lastvogne og endnu flere chauffører i protestaktion ved førstebehandlingen af de nye arbejdstidsregler



Christiansborg Slotsplads blev for alvor tynget af tunge trafik 1. marts, da op henmod 100 lastvogne deltog i en stort anlagt protestaktion mod indførelsen af EU-Kommissionens nye arbejdstidsdirektiv, der vil betyde markante lønnedgange for især eksportchauffører.

Chaufførernes udbytte af aktionen blev blandet.

Den store demonstration sikrede at førstebehandlingen af de nye arbejdstidsregler i Folketinget fik ekstra opmærksomhed fra både medier og Folketingsmedlemmer.

- Af de 10 punkter, der blev behandlet i dag, så var det arbejdstidsdirektivet, der vakte størst debat i Folketingssalen, siger chauffør Allan Christiansen fra chaufførgruppen Dtf48, der står bag protestaktionen.

Han er en af de chauffører, der står til en lønnedgang på mellem 50.000 og 150.000 kroner årligt, når kravet om en maksimal arbejdsuge på gennemsnitligt 48 timer træder i kraft og overvejer at opgive jobbet som eksportchauffør.

Debatten i Folketingssalen kom først og fremmest til at handle om de selvkørende vognmænd, der efter EU-direktivet kan fritages i op til syv år (afhænger af det enkelte medlemsland).

Her var stemningen hos flertallet klart, at Danmark allerede nu bør indføre arbejdstidsreglerne for denne gruppe også.

- Det har ikke været vores hensigt, men vil selvfølgeligt kunne medvirke til sikre en lige konkurrence, siger Allan Christensen.

Han er dog mere end skeptisk over for den danske tiltro til at andre EU-lande vil gennemføre tilsvarende stramninger.

Minister-nej

Protesten faldt på stengrund hos beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen.

- Det her handler grundlæggende om at øge trafiksikkerheden for alle, der færdes på vejene herhjemme og i resten af EU. Det er fuldstændig uansvarligt, at vi har chauffører, der arbejder 70-80 timer om ugen. Det vil jeg ganske enkelt ikke være med til. Vi skal undgå alle ulykker, men en ulykke, der skyldes en træt og udkørt chauffør, er helt utilgivelig, udtalte Claus Hjort Frederiksen.

Beskæftigelsesministeren fremhævede også konkurrencemomentet.

- Fælles regler er en forsikring mod, at danske chauffører ender som sorteper på grund af ublu konkurrence og dumping fra øst. Vi kan ikke leve med, at danske vognmænd og chauffører bliver udkonkurreret, fordi udenlandske vognmænd lader deres chauffører kører non stop i ugevis.

Dtf48 er dog ikke enig.

- Det her gør det meget attraktivt for vognmændene at køre med to mand på lastbilen og man kan få to østeuropæiske chauffører for en dansk chaufførlønning. Så jeg ved godt, hvordan det kommer til at gå, siger Allan Christansen.

Helbred

Beskæftigelsesministeren fremhævede også forbedringerne på chaufførernes arbejdsmiljø.

- Jeg kan godt forstå, at det er surt, hvis nogle få har lagt deres liv an på indkomster baseret på en 70-80 timers arbejdsuge. Det holder bare ikke i længden. Vi er nødt til at sikre, at alle der arbejder i sektoren får sikkert og sundt arbejdsmiljø. Selv om det betyder, at der er nogen, der søger væk, fordi lønnen bliver mindre attraktiv, er jeg sikker på, at mange andre vil komme til, fordi der nu kommer ordentlige arbejdsvilkår.

- Endelig vil jeg gerne slå fast, at vi her i Danmark kun gennemfører akkurat det vi skal i forhold til EU-lovgivningen. Vi er altså ikke i gang med at indføre strammere regler end andre lande. Med de nye regler bliver der ens konkurrencevilkår for alle i hele EU.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063