23948sdkhjf

Benhård konkurrence på salg af lastbiler

De gode gamle tider er forbi - det handler udelukkende om pris og pris, når der handles lastbiler i dag. Og det nye regler gør det sværere af sælge brugte lastbiler Det er jo stort set umuligt at afsætte en brugt lastbil med en EURO2 certificering. Den er der ingen som vil have. De polske opkøbere, der nærmest stod og trykkede næsen flad mod vores ruder, når vi mødte om morgenen for år tilbage, ser vi ikke mere, lyder det fra IM Jensen & Noer

De gode gamle tider er forbi - det handler udelukkende om pris og pris, når der handles lastbiler i dag. Og det nye regler gør det sværere af sælge brugte lastbiler

Det er jo stort set umuligt at afsætte en brugt lastbil med en EURO2 certificering. Den er der ingen som vil have. De polske opkøbere, der nærmest stod og trykkede næsen flad mod vores ruder, når vi mødte om morgenen for år tilbage, ser vi ikke mere, lyder det fra IM Jensen & Noer



Det sønderjyske automobilfirma I.M. Jensen - i dag I.M.Jensen & Noer A/S i Aabenraa og Padborg - været faktisk været engageret i bilbranchen siden 1919.

I tyverne for var det først Chevrolet og derefter I.H. International Harvester lastbiler og busser fra USA, som den driftige I.M.Jensen handlede med i sin lille forretning i Aabenraa. I 1931 blev det Bedford, der helt op til 70erne var et stort slagnummer i den danske trans-portindustri. Men i 1974 blev I.M. Jensen i lighed med flere andre tidligere GM-lastvognsforhandlere forhandler af DAF lastvogne.

- Det gik faktisk rimeligt indtil begyndelsen af 90erne, hvor Sverige devaluerede meget voldsomt. Det gjorde de svenske lastvognsmærker meget konkurrencedygtige på prisen io forhold til DAF, fortæller Bjarne Mogensen, der i mange år har været salgschef og medejer af firmaet.

- Derfor skiftede vi i 1995 over til IVECO, som dækker hele transportprogrammet, lige fra den mindste varevogn og op til de allerstørste lastbiler. Et valg som vi aldrig har fortrudt. Det fine ved IVECO er, at de er gode til at overholde leveringstiderne. Skal vi bruge 50 nye lastbiler med kort varsel, siger vi blot til, så kommer de. Fabrikken i Ulm skal nok sørge for, at behovet bliver dækket. Det er godt, specielt hvis man har store kunder, som lige pludse-lig bestemmer sig for at anskaffe sig en større portion nye lastbiler, siger han.

Padborg og Aabenraa

I januar 2003 solgte de tre tidligere ejere af firmaet, Anton Christensen, P. Chr. Jensen og Bjarne Mogensen til Carsten Noer i Toftlund samt to medarbejdere hos I.M. Jensen, Kar-sten Johansen og Flemming Johansen.

Virksomheden drives i dag under navnet I.M. Jensen & Noer A/S, og ud over salg af nye IVECOlastbiler, serviceres der alle mulige lastbiler på de store serviceanlæg i Padborg og Aabenraa. I Aabenraa overtog virksomheden for et års tid siden det tidligere DAF værk-sted, som blev ledig, da DAF Trucks Danmark nedlagde sin afdeling i Aabenraa.

Nysalget er svært i dag.

- Vi regner med at sælge ca. 100 nye lastbiler om året inkl. varevognene. Dertil kommer IVECOs salg til flådeejere, hvor vi udfører al klargøring og servicearbejde. siger Bjarne Mogensen.

- Men hver øre tæller. Vognmændene er uhyre omkostningsbevidste i øjeblikket. Det skyl-des ikke mindst konkurrencen fra de nye EU-lande, hvorfra der kommer mange meget konkurrencedygtige transportvirksomheder samt ikke mindst den nye Mauts ikrafttræden i Tyskland. Den presser rigtig mange vognmænds økonomi. Det er noget vi kan mærke her på stedet.

- En konsekvens af udviklingen bliver sikkert, at IVECO vil forsøge at være helt i front i forhold til de kommende emissionskrav.

- IVECOs nye motorer klarer normens hårde krav ved at benytte efterbehandlingskatalysa-torer, der kræver brug af AdBlue (Urea). Det forventes, at udgiften til AdBlue vil blive opve-jet af en bedre forbrænding, idet IVECOs kommende motorer vil få ændret indsprøjtnings-tidspunktet, så man går fra en såkaldt "kold" forbrænding til en "varm" forbrænding. Derved forventer man at spare brændstof, oplyser han.

Trykkede næsen flad mod ruden

- De nye krav har dog også en bagside. De brugte lastvogne bliver sværere at afsætte. Det er jo stort set umuligt at afsætte en brugt lastbil med en EURO2 certificering. Den er der ingen som vil have. De polske opkøbere, der nærmest stod og trykkede næsen flad mod vores ruder, når vi mødte om morgenen for år tilbage, ser vi ikke mere, siger Bjarne Mogensen og forklarer:

- Man skal være klar over, at en polsk vognmand i dag kan få finansieret sine nye køretø-jer næsten lige så billigt som vognmændene i Danmark. Samtidig har de en meget billigere arbejdskraft. Det betyder derfor ikke så meget, hvis vognen ikke lige kører hver dag. Det har også den kedelige konsekvens, at først tager de godset til lave fragter op til Danmark og bagefter har de tid til at holde gratis og vente i flere døgn på få en returlast til en lav fragt. Dette returlæs skulle i virkeligheden måske have været et godt betalt udgående læs for en dansk vognmand, der i stedet måske slet ikke kommer ud at køre.

Bjarne Mogensen, der blev udnævnt til Årets Lastbilsælger i den danske IVECO salgsor-ganisation i 1996, i 2002 og 2003 siger, at man har meget store forventninger til salget af den nye IVECO TRAKKER, der er en meget moderne entreprenørlastbil.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064