23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Maut er tysk industripolitik

Stolpe-talskvinde: Vejafgiften på lastvogne centralt skridt for en bæredygtig trafikpolitik

Stolpe-talskvinde: Vejafgiften på lastvogne centralt skridt for en bæredygtig trafikpolitik





Den store computermesse CeBIT i Tyskland fik i går et trafikpolitisk indslag, da Angelika Mertens, der er talskvinde for forbundstrafikminister Manfred Stolpe, fremhævede it-teknologien som en afgørende forudsætning for, at man har kunnet indføre motorvejsafgiften på lastvogne.

- Forbundsregeringen har med indførelsen af maut’et taget det vigtigste trafikpolitiske reformskridt i nyere tid, fordi man nu kan beskatte de tunge lastvogne i forhold til den reelle miljø- og infrastrukturomkostning, som de påfører samfundet. En beskatning, som kun er mulig med avanceret it-teknologi, sagde Angela Mertens.

Men hun lagde ikke skjul på at de tyske maut-ambitioner rækker længere end til klingende euro i Forbundsstatskassen. De hidtil tilslørede tyske ambitioner om at eksportere det tyske maut-system til andre lande, blev klart erkendt, da Angelika Mertens fremhævede Toll Collects systemer som fremsynet teknologi, der er umiddelbart anvendelig over hele verden.

- Den internationale interesse for vores maut-system er stor og teknologien kan sågar blive et regulært eksporthit, spåede Angelika Mertens.

-----

BREAKING
{{ article.headline }}
0.104