23948sdkhjf

Menneskeliv på spil

Nyt trafikdrab ved højresving med lastbil får DTL til at kræve Havarikommissionen på banen

Nyt trafikdrab ved højresving med lastbil får DTL til at kræve Havarikommissionen på banen



En 29-årig kvindelig cyklist mistede i går livet under en højresvingede lastbil på Amager. Det er det 6. trafikdrab efter de særlige blindzonespejle, der skal forhindre den type ulykker, blev lovpligtige 1. oktober sidste år. Ifølge dagspressen er den involverede lastbil monteret med de lovpligtige spejle.

I Dansk Transport & Logistik tror man stadig på en gunstig effekt af blindzonespejlet, der er indført på baggrund af positive erfaringer i Holland. Men vognmandorganisationen ønsker en forklaring på, hvorfor ulykkerne fortsætter.

- Det er en situation, som DTL under ingen omstændigheder kan leve med. Derfor er det vigtigt her og nu at tage yderligere initiativer til at få den dystre kurve for antallet af trafikdræbte ændret i en markant positiv retning. Vi tror stadig på, at indførelsen af spejl- og kameraløsninger er rigtigt set i forhold til de positive resultater fra Holland, men det skal følges op, siger vicedirektør Morten Lindbo, DTL i en pressemeddelelse.

- Først og fremmest er det nødvendigt at få Havarikommissionen for Vejtrafikulykker på banen. Hidtil har vi ikke hørt meget fra havarikommissionen, der blev nedsat i 2001, men hvis den skal have en eksistensberettigelse, kunne den passende som første prioritet tage initiativ til at undersøge årsagerne til de ulyksagelige højresvingsulykker til bunds. Kommissionens fornemmeste opgave er at finde ud af, hvordan de tragiske ulykker kan undgås. Ingen – slet ikke de implicerede i de alvorlige ulykker – kan være tjent med standardudmeldinger om, at løsningen er endnu flere tekniske hjælpemidler, siger Morten Lindbo.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062