23948sdkhjf

Satser på Tyskland og Baltikum

Det kan lyde utroligt i dag, men det er ikke desto mindre et faktum: For ti år siden skulle alle større danske vognmandsforretninger have en afdeling i Luxembourg. Argumenterne dengang var mange. Det var midt i Europa, og lønniveauet var mere spiseligt, lød det blandt andet.

Nu går det den anden vej. Vognmandsfirmaet K.E. Christesen A/S er stille og roligt ved at fase sin afdeling i Luxembourg ud.

Direktør Bjarne Kornbeck siger til Danmarks Transport-Tidende, at det er udviklingen.

- Omkostningsniveauet og de nye arbejdstidsreglers virkning i Luxembourg gør det meget mindre interessant at være der. Desuden er Luxembourg ikke længere centrum i Europa. Der er kommet ti nye lande til, og midten er rykket længere øst på.

- Derfor satser KEC i stedet på udvikling af afdelingen i Tyskland og en ny afdeling i Baltikum. I Luxembourg er der stadig tre medarbejdere i administrationen. Inden længe er vi dog nede på en medarbejder og antallet af lastvogne, der er tilknyttet afdelingen der, er nu nede på 16 stk, oplyser han.

Da Bjarne Kornbeck tiltrådte som vognmand i virksomheden, måtte han i gang med en større tilpasning og reorganisering af hele virksomheden. Det betød også afskedigelser og tilpasning af materiellet.

- Der var meget materiel, som ikke blev benyttet helt optimalt, det har vi efterhånden skaffet os af med. Desuden er administrationen flyttet fra Transitvej nr. 1 i Padborg til kontorlokalerne på Industrivej 13 i Padborg, og samtidig er en vekselladsterminal i Padborg blevet solgt fra.

Første april sidste år startede KEC så en ny afdeling op i Tyskland. Her er der nu indregistreret 43 lastvogne og det tal er stigende.

- Det er meget mere interessant at være hjemmehørende i Tyskland, siger Bjarne Kornbeck.

- Vi har hele Europa som vores arbejdsområde med hovedvægt på trafik til og fra Frankrig, Italien og Schweiz. Derimod er et marked som Spanien og Portugal, der tidligere var hovedmarkedet for virksomheden, i dag næsten er forladt. Vi kører også en del nordpå, og det seneste skud på stammen er oprettelsen af en afdeling i Letland, hvor vi har ansat Hans Jørgen Hansen. Foreløbig sidder han derovre og sonderer terrænet. Vi har endnu ikke eget materiel der ovre, men har i stedet et samarbejde med en lokal vognmand.

- På længere sigt er det nok meningen at vi vil stationere lastvogne der ovre og begynde for alvor. For fremtidens transportmarked vil nok komme til at starte i Baltikum og så strække sig øst over, vurderer han.

Masser af udfordringer

Med mauten , nye arbejdstidsregler og nye EURO-normer er der masser af udfordringer. Og Bjarne Kornbeck lægger da heller ikke skjul på, at det er svært at drive en rentabel transportforretning i dag. Det er marginalerne der tæller. Vi kører ikke ud syd på uden at kunden betaler for mauten. Der ganske enkelt ikke råd til at glemme de ekstra omkostninger. Der er kun kunderne til at betale.

- Der har været en svag beskæftigelse i begyndelsen af året, men der er nu ved at komme mere power på igen og vi har holdt prisniveauet. Vi regner også meget nøje med f.eks. brændstofforbruget på lastvognene. Det bliver grundig gennemgået, så vi er sikre på, at der ikke er skævheder på det område.

- Ydermere har vi fået installeret Comlog i alle vogne, så vi har fuldstændig kontrol over hvad der sker. Det er en stor og uvurderlig hjælp rent administrationsmæssigt, siger Bjarne Kornbeck.

Hos det sønderjyske transportfirma bestræber man sig på, at de trækkende enheder maks. bliver tre år gamle.

- Vi anskaffer vognen og finansierer ofte med operationel leasing, så vi ikke har noget problem, når vognen skal sælges som brugt. I øjeblikket er meget i tvivl om hvad der rigtigt. Skal vi springe nye lastbiler med EURO4 normen over og så gå direkte til EURO5. Mauten og brugtbilpriserne presser jo hårdt på udviklingen. Og hvis vi alligevel skal benytte AdBlue kan vi lige så godt gå direkte til EURO5, siger Bjarne Kornbeck.

K.E. Christesen A/S råder i alt over 68 lastvogntog, hvoraf der kun er ca. seks tilbage på danske nummerplader. Ud af vognparken er de 15 forvogn/påhængsvogntog mens resten er trækkere. Der er i alt beskæftiget ti medarbejdere i administrationen og på lager hos K. E. Christesen A/S, der ejes af EHJ og Combi-Fragt-koncernen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094