23948sdkhjf

Luftig Airvan

Stationcar-udgaven af Peugeot 307 passer ikke helt til den officielle danske varebils-støbeform. Peugeot 307sw har ikke helt den rette gulplade-garderhøjde, men det er løst med et diskret lille indlæg i fodtøjet i form af luftaffjedring på bagtøjet.

Derfor tilnavnet Airvan.

Peugeot 307 Airvan leveres i to forskellige motorvarianter ? en 1,6 liters og en 2,0 liters dieselmotor.

Transport-Tidende har testet den store motorvariant, der har rigeligt med moment til fuldt læs på 700 kilo (1,6-liters udgaven laster 750 kilo) og træk af anhænger på en gang. Motoren er udstyret med partikelfilter.

Airvan kører glimrende og befinder sig lige vel i by som på land. Motorvej fortæres med en komfort, der hører til i større personbiler.

Luftaffjedringen virker dog anelse nervøs og giver en let vejrummel, når Airvan køres uden læs.

Høj himmel

Airvan har et stort panoramaglastag hen over førerkabinen og de bagsæder, der er væk. En detalje der giver høj himmel i al slags vejr. Bliver solen for skrap, lukkes ovenlysvinduet med et elektrisk betjent solgardin.

Førerkabinen byder på et lækkert design, der ikke er for fransk. Instrumenteringen og betjeningsgreb er klassiske uden at være gammeldags.

Der er dog en enkelt irriterende detalje. Peugeot har samlet advarselslamperne i et lille tændstikæskestort panel under speedometer og omdrejningstæller. Panelet dækkes af en højglanspoleret plastikplade, der i modsætning til den øvrige korrekt refleksdæmpede instrumentering ? spejler gadebelysningen om natten. Det er især tydeligt, hvis man har glemt trække solgardinet fra.

Udstyrsgraden er høj ? både på komfort, betjening og sikkerhed. ESP er dog ikke standard på 1,6 liters udgaven.

Varerummet har en volumen på to liter. Længden 159 cm, brede 134 cm (108 mellem hjulkasser) og en højde på 95 cm. Adgangsforholdene er rimelige for klassen, med en forholdsvis lav læssehøje. Men højden lige under en meter kan mærkes, når man skal af med tungere håndbåret gods.

Peugeot 307 Airvan kan erhverves fra lige under 180.000 kroner inklusiv moms.

Testbilen:

Peugeot 307 Airvan 2.0 HDI
Motor: 4-cyl. 2-liters HDi commonrail motor
Ydelse: 136 hk v. 4000/min
Moment: 320 Nm v. 2000/min
Topfart: 196 km/t
Brændstofforbrug: 17,9 km/l (blandet kørsel)

Pris:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078