23948sdkhjf

Laveste antal trafikdræbte i 55 år

377 mennesker mistede livet på de danske veje i 2004 - det er det laveste antal siden 1950 - men fordobling i antallet af cyklister, der dræbes af højresvingende lastvogne. Scania tager initiatv

377 mennesker mistede livet på de danske veje i 2004 - det er det laveste antal siden 1950 - men fordobling i antallet af cyklister, der dræbes af højresvingende lastvogne. Scania tager initiatv



Vejdirektoratets foreløbige opgørelse over trafikulykker med personskade viser, at antallet af dræbte er faldet til 377 personer. For hele 2004 ligger det samlede antal uheld 3,1 pct. lavere end i 2003, og for personskadeuheld alene ligger tallet for 2004 8,1 pct. lavere. Tallet for dræbte i 2004 er 12,7 pct. lavere end i 2003, og det samlede antal personskader er 10,5 % lavere i 2004 i forhold til 2003.

Men den positive udvikling har desværre ikke forplantet sig til antallet cyklister, der bliver dræbt af højresvingende lastvogne - trods indførelsen af det særlige cyklistspejl i oktober. 15 cyklister blev dræbt af lastvogne i 2004, hvilket er næsten dobbelt så mange som årene før. I dagbladet Politiken kommenterede DTL sagen således:

- Vi ventede helt klart, at færre cyklister ville blive dræbt i højresvingsulykker, da de nye spejle kom på lastbilerne. Trods vores information om spejlene og ulykkerne ser vi desværre flere eksempler på, at chaufførerne ikke indstiller spejlene korrekt, og så er de jo ikke til megen nytte. Vognmændene skal gøre det til en daglig rutine at tjekke spejlene. Rådet for Større Færdselssikkerheds direktør René la Cour Sell er skuffet over udviklingen og mener ikke, at cyklistspejlet har virket. Han ligger nu op til at lastvognene skal udstyres med særlige cyklistradarer.

Scania-initiativ

Scania har herhjemme arbejdet målrettet på spejlløsninger, som forbedrer trafiksikkerheden, og nu har Scania sat ind med et hurtigt initiativ, som skal hjælpe til at stoppe de alvorlige cyklist/lastbil-ulykker. Spejlene kontrolleres gratis

Inden for de seneste måneder er fem cyklister omkommet efter at være blevet ramt af højresvingende lastbiler. Ulykkerne er sket på trods af, at det 1. oktober i fjor blev lovpligtigt at montere et såkaldt cyklistspejl på alle danske lastbiler over 3,5 tons totalvægt.

For at sætte yderligere fokus på problemet tilbyder de danske Scania lastbilforhandlere nu lastbilchaufførerne en gratis kontrol af lastbilens cyklistspejle og øvrige sidespejle. Tilbuddet gælder samtlige danske lastbilchauffører, uanset hvad lastbilmærke de kører i. Der er ca. 50.000 lastbiler over 3,5 tons totalvægt i drift i Danmark.

Alle de danske Scania-forhandlere har etableret såkaldte spejlbaner, hvor det enkelt og hurtigt kan kontrolleres, om lastbilens forskellige sidespejle er monteret og justeret korrekt. Spejlbanerne består af markerede felter på jorden, som viser de områder omkring lastbilen, som chaufføren skal kunne se i sidespejlene, oplyser Scania, som håber at få chaufførerne til at erkende, at et cyklistspejl ikke i sig selv løser problemet. Spejlet skal naturligvis være indstillet korrekt, og chaufførerne skal desuden vænne sig til at bruge spejlet ved alle højresving, så antallet af højresvingsulykker kan reduceres.

Scanias gratis spejlkontrol kører frem til udgangen af februar måned. 30 Scania-anlæg deltager i kampagnen, oplyser Scania.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063