23948sdkhjf

Trafiksikkerhed frem for pris

Ingen tvivl hos IAT - når der indkøbes nyt, er det altid med et meget højt niveau på det sikkerhedsmæssige område

Ingen tvivl hos IAT - når der indkøbes nyt, er det altid med et meget højt niveau på det sikkerhedsmæssige område



Teknisk chef hos IAT, Hardy Staal efterlader ingen tvivl, når talen falder på trafiksikkerhed og anskaffelse af nyt materiel: - Vi vælger altid et højt sikkerhedsniveau hos IAT, når der skal indkøbes nyt, siger han.

Månedens køretøj er heller ikke nogen undtagelse. Det er et HFR containerchassis, be-regnet til kørsel med 20" tankcontainere indeholdende klassificeret gods.

Det nye chassis udskiller sig væsentlig fra andre trailere på flere punkter. Som det første er det nemlig forsynet med BPWs nye aksel ECO PLUS, og Airlight Direct luftaffjedrings-aggregat, der har luftbælgen placeret lige over akslen.

Det nye akselophæng udmærker sig bl.a. ved at være lettere end de tidligere løsninger, og samtidig har man en 100 pct. luftaffjedring på grund af hele ophængets konstruktion og luftbælgens optimale placering.

Bremseanlægget er med EBS og RSS (sidstnævnte står for roll stability system og er WABCOs ESP-system til påhængskøretøjer). RSS forventes inden så længe at blive et lovkrav til tankvogne, fordi det kan modvirke vælteulykker.

Overvejer ophænget til alle trailere

Hos IAT siger Hardy Staal: - Vi har foreløbig fået leveret to containerchassiser, der begge er udstyret med BPW Direct luftaffjedring, og hvis der ikke viser sig ulemper i løbet af den kommende tid, vil IAT for fremtiden overveje at få leveret alle sine nye trailere og påhængsvogne med dette aksel-ophæng.

I forvejen anvender man hos IAT udelukkende BPW Eco Plusaksler med skivebremser.

- Det går det lettere altid at have aktuelle reservedele, når man udelukkende har én aksel-type i sin flåde, siger Hardy Staal.

- Desuden bruger vi hele tiden vort materiel. Vore trailere står sjældent stille, derfor er ski-vebremser den eneste rigtige løsning, som vi i øvrigt aldrig har problemer med.

Containerchassiset er bygget med en goose neck svanehals, der nærmest kan sammen-lignes med opbygningen af en nedbygget trailer.

- Denne lidt dyrere konstruktion har vi valgt fordi, den giver en mere rolig kørsel og vore chauffører foretrækker denne løsning, der samtidig er lidt kortere end et tilsvarende multi containerchassis. Vi har dog ikke så stort et behov for at kunne transportere 40" containe-re. Til gengæld køres der mange 20" tankcontainere, som stiller store krav til chassiset, siger han.

Fuld totalvægt

Traileren er selvfølgelig på fuld totalvægt, det vil sige 40 ton fordelt med en kingpin med et tilladt tryk på 16 ton og en trippelbogie med et tilladt makstryk på 24 ton. Den er udstyret med det nødvendige ADR-udstyr for transport af klassificeret gods. ADR-godkendelsen omfatter FLOX, AT, EX2 og EX3, der betyder at traileren kan benyttes til transport af alle fareklaser.

For at sikre at chaufføren eller lastepersonale kan stå sikkert, når der skal sættes slange på bajonetkoblingen i bunden af en lastet 20" tankcontainer, er der monteret en dørkplade som udfylder hele arealet mellem længdevangerne og tværvangen med det bagerste sæt containerlåse og ud til bagenden. Det er rigtig flot arbejde.

På bagkofangeren er der et trin som kan slås ud, når chaufføren har behov for at kunne træde op oven på den monterede dørkplade. For fuldstændighedens skyld skal det frem-hæves, at traileren har en flot bagende, der er forsynet med fire runde trekammerbaglyg-ter, to baklys, to slingrelamper samt to nummerpladebelysninger - sådan skal det bare være.

Et flot produkt med en høj finish, som HFR her har præsteret.

Tekniske specifikationer:

Type

SB24 3-akslet HFR sættevogn for transport af 20" tankcontainere
Registreringsnummer LL6536

Totalvægt 40.000 kg
Kingpintryk 16.000 kg
Trippelbogietryk 24.000 kg
Egenvægt 4.850 kg

Konstruktion : 2 længdevanger i I-profil, forenden konstrueret med Goosenick (som på en nedbygget trailer)
Aksler : 3 stk. BPW aksler, type SKHBF 9010 ECO PLUS med skive-bremser
Ophæng BPWs nye akselophæng DLU (Direct luftaffjedring)
Bremseanlæg Wabco EBS 4S/2M med RSS
Standbremse Fjederbremse på anden og tredje aksel
Bogielift Forreste aksel i trippelbogien kan hæves ved tomkørsel
Hjul 385/65 R 22,5
Opbygning Containerlåse til en tyve fods container
Særligt udstyr
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062