23948sdkhjf

Nye vægt-regler i Schweiz giver jobs i Finland

Fra nytår er det blevet tilladt at køre med 40 tons totalvægt på en 5-akslet lastvogn i Schweiz - det har omgående smittet af på SISU, som har 5-akslede lastvogne på programmet

Fra nytår er det blevet tilladt at køre med 40 tons totalvægt på en 5-akslet lastvogn i Schweiz - det har omgående smittet af på SISU, som har 5-akslede lastvogne på programmet



Nye regler for totalvægte har givet nye muligheder og dermed åbnet op for import af nye lastvogne på fem aksler.

Det har betydet, at den finske lastvognsfabrik SISU Auto OY for kort tid har påbegyndt le-veringen af 25 stk. nye SISU E12 10x4 alle opbyggede som entreprenørlastvogne.

De første fem lastvogne fra ordren blev leveret fra SISU i Karjaa allerede i december sid-ste år. Alle vognene er udstyret med komplet hydraulik og tippelad. Motoren er den kendte 12 liters Mack E-Tech maskine som yder 353 kW /480 hk. Gearkassen er en 16 trins ZF med fuld synkronisering, og desuden er der motorbremse og hydraulisk retarder.

Helt fra starten er de nye vogne konstrueret for de kørselsforhold, som svær entreprenør-kørsel i Schweiz kan medføre.

Selve chassiset er lavet af en 460 mm høj ramme der er udviklet af SISU. Tippelad og til-hørende hydraulik er fuld integreret i chassiset.

Akselkonfigurationen er i særklasse. Der er tale om to 8 ton Renault foraksler med skive-bremser, samt en SISU-trippelbogie af typen SISU FR2P-26-S0411 med træk på de to bagerste aksler.

Ved tomkørsel løftes aksel nr. 2, 3 og 5. Det betyder, at den bagerste drivaksel bliver kob-let fra drivlinen, når der køres tom - en kendt SISU-specialitet.

Hvad med Danmark?

Totalvægten er 40 ton, og med en egenvægt på 16,4 ton kan hver vogn laste 23,6 ton. Handlen er i Schweiz blev håndteret af Sisu Autos partner, Renault Truck Suisse SA.

- Leveringen af de nye tunge entreprenørkøretøjer er en meget vigtig åbning af det nye tunge segment for specielle køretøjer.Vi ser frem til at få flere lignende ordrer fra Schweiz i fremtiden, siger eksportdirektør Joonas Uotila fra Sisu Auto til Trans Inform.

Set med danske øjne kan man godt spekulere over, hvornår det bliver tilladt at køre med femakslede lastvogne i Danmark, uden at de skal registreres som blokvogne.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063