23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Nej tak til transportministerium

Dansk Havne foreslog forleden, at der skulle oprettes et egentlig transportministerium for at samle de forskellige transportformer og transport-politikken i en godsstrategi

Dansk Havne foreslog forleden, at der skulle oprettes et egentlig transportministerium for at samle de forskellige transportformer og transport-politikken i en godsstrategi





Men de danske rederier foretrækker at blive hvor de er: Nemlig i Økonomi- og erhvervsministeriets regi.

- 95 procent af det danske rederierhvervs omsætning finder sted uden for Danmark, og blot 25 procent af omsætningen afhænger af handel med EU. Søfart er således et globalt aktivt erhverv, der transporterer op mod 10 procent af verdenshandelen. Dansk skibsfarts hverdag afhænger dermed blandt andet af udviklingen i verdenshandelen, internationale forhandlinger om vilkårene for den globale handel, international værftspolitik mv. og kun i meget ringe grad af overvejelser om dansk infrastruktur og transportbehov, fremhæver Danmarks Rederiforening. – Vi ser på den baggrund ingen grund til at ændre på den eksisterende ressortfordeling, hvor Økonomi- og Erhvervsministeriet varetager søfartserhvervets rammevilkår, mens Trafikministeriet står for planlægningen af Danmarks infrastruktur og interne transport, lyder det fra rederne, som vurderer, at der sagtens kan gennemføres en godsstrategi inden for de nuværende rammer.

-----

BREAKING
{{ article.headline }}
0.065