23948sdkhjf

DTL:Vi sikrede at udenlandske vognmænd betaler

For det første er der allerede en vejafgift i Danmark, vejbenyttelsesafgiften også kaldet Eurovignetten, som har eksisteret siden 1995. For det andet ønsker DTL naturligvis ikke, at der skal ske en samlet forøgelse af afgifts- og omkostningstrykket.

Danmark er ikke en isoleret ø i Europa, og vi arbejder generelt på at få europæiske løsninger for alle væsentlige rammebetingelser, der berører transporterhvervet. Således også for vejafgifter.

DTL har naturligvis nogle grundlæggende forudsætninger for en fælles europæisk afgiftsmodel. Der skal ? som det også er udtrykt i EU's hvidbog fra 2001 ? være tale om en omlægning af afgifter og ikke en forøgelse af afgiftstrykket.

En væsentlig årsag til ønsket om en fælles europæisk løsning for vejafgifter er den helt praktiske, at vi ikke ønsker lastbilernes forruder fyldt med opkrævningsapparater. En anden årsag er, at udenlandske vognmænd skal betale i samme omfang i Danmark, som danske vognmænd skal i udlandet. Og det er bestemt ikke tilfældet for øjeblikket.

Danmark er i øvrigt ikke uvant med fælles europæiske løsninger på afgiftsområdet, for Danmark har siden 1995 deltaget i den fælleseuropæiske vejbenyttelsesafgift, også kaldet Eurovignetten. I de første to år deltog Danmark, Tyskland, Holland, Belgien og Luxembourg i aftalen. I 1997 indtrådte også Sverige.

Afværgede enegang

En vigtig grund til, at Danmark gik ind i vejbenyttelsesafgiften, var, at Tyskland ellers var gået enegang med en fire gange så høj afgift. Det lykkedes således at få lagt bånd på Tyskland i 10 år, indtil 1. januar i år. Samtidig sikrede vi, at tyske og andre udenlandske vognmænd også kom til at betale i Danmark. Prisen var en ny afgift i Danmark, men transporterhvervet fik samtidig reduceret vægtafgiften, og vi undgik en ellers anmeldt stigning i dieselafgiften, ligesom en stribe andre mindre ?indrømmelser? blev givet af den daværende regering.

Nu er Tyskland udtrådt af Eurovignetten og har indført sin egen ?Maut?, og det koster dansk erhvervsliv ca. 700 millioner kr. årligt ? med vognmændene som skatteopkrævere.

Var det i tide lykkedes i EU at blive enige om en ændring af direktivet om vejafgifter, kunne vi måske igen have undgået en tysk enegang, som det lykkedes i 1995. Da kunne vi have haft en mulighed for en ny omlægning af afgifter i et fælles system, i stedet for en ren national afgift møntet på at skabe indtægter fra udenlandske vognmænd, der kører i Tyskland, og det uden omlægninger eller kompensationer af nogen art.

Nu tegner der sig i fremtiden et billede af en urskov af nationale, usammenhængende og administrativt tunge vejafgiftssystemer ? inspireret af den tyske enegang. Det tjener ikke dansk erhvervslivs interesser, hverken i industrien eller transporterhvervet.

Tilfredse med skattestoppet

Vi er i bund og grund yderst tilfredse med regeringens skattestop, og at det fortsætter. Netop inden for skattestoppets grænser var det interessant at drøfte, hvordan de nuværende danske transportafgifter (vejbenyttelsesafgiften, vægtafgiften og dieselafgiften) ville kunne omlægges ? og ikke forhøjes. Vi erkender, at det ikke er nogen let opgave, især ikke med de bindinger som for nyligt i EU er blevet lagt på muligheden for ? når vejafgifter indføres ? at reducere dieselafgiften.

Regeringens holdning har indtil videre været at satse på en forhøjelse af dagsvignetten, og det synes der at være enighed om at gennemføre blandt de fem Eurovignette-lande. Dagsvignetten købes især af vognmænd uden for de fem Eurovignette-lande, mens danske vognmænd automatisk bliver opkrævet for et helt år af gangen.

Stærkt bekymret

Der er dog en væsentlig hage, som hedder kontrol. Det hjælper jo ikke meget at hæve satsen for dagsvignetterne, hvis kontrollen af, om de bliver købt, er for lemfældig. Netop fordi Tyskland er udtrådt af Eurovignetten, har det tyske lastbilpoliti, BAG, indstillet kontrollen af Eurovignetter, og DTL er stærkt bekymret for virkningen af den nuværende danske kontrolindsats.

Uanset forhøjelse af dagsvignetten eller ej er det påtrængende med en forstærket kontrol af, at udenlandske vognmænd medbringer en gyldig Eurovignet i Danmark. Så kan vi bagefter tage en drøftelse af, om vi overhovedet skal fortsætte med Eurovignetten eller hellere nytænke transportafgifterne i et dansk og europæisk perspektiv.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078