23948sdkhjf

Vognmand utilfreds med nye følgebilskrav

Mejetærskertransportør mener, den nye bekendtgørelse om specialtransporter, kriminaliserer transporter, der hidtil har fungeret problemfrit

Mejetærskertransportør mener, den nye bekendtgørelse om specialtransporter, kriminaliserer transporter, der hidtil har fungeret problemfrit



Den nye bekendtgørelse om særtransporter vækker ikke udelt begejstring.

- Nu har jeg transporteret mejetærskere i 30 år uden at der nogen sinde har været problemer siger vognmand Thomas Petersen, der er indehaver af firmaet Thomas Petersen Taps, ApS og som var en af de vognmænd, der deltog i KRAN BLOKs seminar i Odense i lørdags.

- Nu bliver vi nærmest kriminaliseret med de nye regler, hvis ikke vi overholder alting til punkt og prikke, mener Thomas Petersen.

Problemet er det nye følgebilskrav i den nye bekendtgørelse om særtransporter, der rammer Thomas Petersen, som dagligt transporterer mange brede mejetærskere, som ligger på en bredde op til 3,90 m.

- Nu bliver vi nødt til at pille hjulene af på alle de brede mejetærskere eller køre med følgebil, når vi kører uden for motorvejsnettet. Det giver kæmpe ekstraomkostninger ved mange transporter. Transporterne ændrer sig ikke fordi vi har en følgebil med. Jeg er meget utilfreds med dette. Pludselig får vi den slags trukket ned over hovedet og skal nærmest stå med hatten i hånden for at få lov til at drive forretning. Det tager gejsten ved at drive vognmandsforretning. Havde vi været fem år længere fremme havde jeg nok valgt at afhænde min forretning, siger Thomas Petersen.

- Samtidig er vi også begyndt at få udstedt tilladelser, hvor hastigheden er begrænset til 45 km i timen på hovedlandeveje. Det er helt galt, prøv at forestille dig hvordan det er at køre op ad f.eks. rute 13 med en hastighed på 45 km i timen. De øvrige trafikanter overhaler jo fuldstændig vanvittigt, hvilket afstedkommer mange livsfarlige situationer. Nu håber jeg at myndighederne har hørt hvad jeg har at sige og at det vil blive taget til efterretning. I alle de år vi har transporteret de brede mejetærskere har mine vogne aldrig været årsag til uheld på grund af de store dimensioner, slutter Thomas Petersen til e-nyt

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.816