23948sdkhjf

Hvad nu Claus Hjort Frederiksen?

Det nye arbejdstidsdirektiv sætter yderligere pres på transportvirksomhederne i et i forvejen klemt marked

Det nye arbejdstidsdirektiv sætter yderligere pres på transportvirksomhederne i et i forvejen klemt marked



Vognmand Leif Hansen, Gedved, der har kørt trucking for en række store speditører siden 1996, har sat sig godt ind i de nye arbejdstidsregler.

- De nye regler for chaufførarbejde kvæler os små vognmænd, siger Leif Hansen.

- Jeg forstår ikke, hvordan vi skal kunne ansætte flere folk, uden at det kommer til at koste os flere penge? Både i dyrere arbejdsforsikring og mere administration, når vi som hovedarbejdsgiver skal have ansvaret for at holde styr på og dokumentere, hvor mange timer vore chauffører arbejder, - både hos os selv og eventuelt i et bijob. Og indtægterne hos vognmanden er jo de samme – vi har ikke pludseligt fået mere at lave.

Leif Hansen forstår ikke, hvordan arbejdsminister Claus Hjort Frederiksen den ene dag i fjernsynet kan stå frem og argumentere til fordel for det nye EU arbejdstidsdirektiv og den næste dag kan sige, at man ikke kan pålægge virksomhederne flere udgifter og bagefter tro, at de vil ansætte flere folk.

- Det harmonerer ikke, og jeg har derfor taget fat i problemet og sendt Claus Hjort Frederiksen et brev, hvor jeg opfordrer ham til et møde hurtigst muligt, så han kan få indsigt i vores arbejdssituation og ikke mindst konkurrencen fra udlandet, som vi kæmper mod daglig. Og så vil jeg i øvrigt også spørge ham, hvorfor det kun er chaufførtimerne, der skal redegøres for, siger Leif Hansen.

Leif Hansens henvendelse er foreløbigt bremset på grund af valget.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062