23948sdkhjf

Stadig flere vil hellere leje deres transportmateriel

Med mere kortsigtede transportopgaver og mere fokus på de finansielle omkostnin-ger bliver leje af transportmateriel et endnu vigtigere alternativ. Udlejningsselskabet PEMA - der blev kickstartet af den tyske genforening - mærker tydeligt tendensen

Med mere kortsigtede transportopgaver og mere fokus på de finansielle omkostnin-ger bliver leje af transportmateriel et endnu vigtigere alternativ. Udlejningsselskabet PEMA - der blev kickstartet af den tyske genforening - mærker tydeligt tendensen



Der findes stadig mange vognmænd, der aldrig kunne drømme om at køre med materiel, som de ikke selv har købt og betalt. Men de bliver stadigt færre.

Til gengæld har en stadigt større andel af vognmændene valgt at lease køretøjer og mate-riel. Men flere og flere begynder at leje transportmateriel i stedet for selve at anskaffe det.

Der hører adskillige faktorer med til regnestykket eje, lease eller leje.

Det er formentlig flertallet i dag, der vælger at lease materiellet på en såkaldt finansiel lea-sing. Ofte er bankerne længe om at svare på låneforespørgsler, så i stedet har de store leasingselskaber, der oftest er betydeligt hurtigere i aftrækket, overtaget dette marked.

Som noget nyt ser det imidlertid ud til, at udlejningsselskaberne også begynder at gøre sig gældende på transportmarkedet.

Foreløbig har der kun været ganske få udlejningsselskaber, som dog alle er tilknyttet en eller anden form for lastvognsforhandler og dermed også et bestemt mærke.

Men i 2004 kom det tyske udlejningsselskab PEMA, der er etableret helt tilbage i 1976, på det danske marked med udlejning af næsten alt inden for området godstransport ad lan-devej.

Nogen vil måske tro at der blot er tale om et "pust i sivet", som hurtigt vil forsvinde igen. Men nej. Vi har besøgt PEMAs hovedkvarter i den tyske by Herzberg, der ligger i Harzen lige på den vestlige side af det gamle jerntæppe.

Faktisk var det netop genforeningen af de to Tysklande, der virkelig satte skub i PEMAs forretning. Stifteren Peter Manns var nemlig lastvognsforhandler, mens hans kone var Ford personvognsforhandler, og da muren faldt, skulle det østtyske transportselskab Deutrans have nye køretøjer. De havde dog ikke de økonomiske midler, der skulle til for at kunne købe 1000 nye lastvognstog, så de lejede i stedet køretøjerne af PEMA.

Siden er det gået slag i slag. I 1991 kom PEMA til Prag med en afdeling. Et par år senere blev Tjekkoslovakiet delt, hvorefter PEMA også åbnede en afdeling i Slovakiet. I disse to lande er PEMA meget stærk på lastbilsiden. Desværre døde stifteren i 1997, så i dag er det stifterens 27. årige søn Thomas Manns, der sammen med sin lillesøster ejer og driver foretagendet.

At der ikke er tale om nogen bolcheforretning, ses tydeligt af, at koncernen i 2004 investe-rede en milliard kroner i nyt rullende materiel omfattende ca. 1000 nye lastvogne, samt ca. 1500 nye trailere og påhængsvogne samt tilhørende materiel.

Konkurrence i finansiering

Og trenden fortsætter udtaler PEMAs direktør Thomas Manns til Trans Inform.

Væksten har været meget markant de seneste fire-fem år, hvor der virkelig er opstået stor konkurrence på det finansielle marked. Finansieringen er på trods af den lave rente også blevet et vigtigt parameter i en moderne vognmandsvirksomhed. Samtidig er transport-branchen - specielt vognmandsfirmaerne - nødt til at kigge på alle omkostninger. Det bety-der at mange kan se en stor fordel i at specialisere sig i det de er gode til - nemlig at transportere kundernes gods.

Derfor overlader de indkøb af materiel til specialister som netop PEMA, der jo også klarer al service.

- Med et samlet indkøb på 1 mia. kroner om året er vi nødt til at være bedre til at købe ind, siger Thomas Manns og fortsætter:

- Derfor står vi stærkere på lejepriserne, og samtidig har vi meget power rent service-mæssigt. Et område hvor vi også distancerer også meget fra lastbilejere med få køretøjer. Der er trods alt forskel på en vognmand med f.eks. ti lastbiler og så en koncern som os, når der opstår et problem.

- Samtidig er man hos PEMA ikke bundet af kun et bestemt lastvognsmærke. Man opere-rer med flere mærker og opnår derved også en fordel på den konkurrence der er mellem de forskellige mærker og deres servicecentre.

Koncernens lastvogne omfatter i den tyske udlejningsflåde MAN, Mercedes, Iveco ogVol-vo. I Tjekkiet og Slovakiet er det mest Iveco, der jo er et meget populært mærke i de to lande. I Danmark holder man sig foreløbig til mærkerne MAN, Mercedes og Iveco. Inden for trailersegmentet er det Schmitz, Sommer, Krone og f.eks. Nooteboom, der oftest op-træder i flåden. For køletrailernes vedkommende benytter man sig både af Thermo King og Carrier kølemaskiner.

Leje af transportmateriel giver fordele

Hvorfor skal man leje frem for at købe?

Til det spørgsmål svarer Thomas Manns:

- Man skal leje sit materiel, fordi det giver mange fordele, som f.eks. stor fleksibilitet, min-dre administration, helt faste udgifter hver måned, færre forpligtigelser samt mange flere fordele.

Som et eksempel på en moderne transportvirksomhed, der har set disse fordele nævner Thomas Mann en virksomhed, der har domicil i Skandinavien og en afdeling i Østeuropa. Tidligere skulle administrationen i dette firma hver måned håndtere op mod 400 forskellige fakturaer alene på firmaets lastvogne og trailere.

Siden virksomheden er gået over til at leje materiel hos PEMA modtager man nu kun 81 fakturaer, svarende til et på hvert køretøj som er lejet hos PEMA. Denne faktura behøver ikke at blive kontrolleret af andre end den administrative medarbejder, der allerede kender beløbet. Før kom der fakturaer på leasingydelser, reparationer, dæk, service og anden vedligeholdelse, samt forsikringsopkrævninger fra mange forskellige leverandører. Nu modtager man blot en faktura på hvert køretøj, og på de køretøjer, som denne virksomhed har lejet er der også forsikring med i lejen.

Denne service er dog ikke mulig på dansk registrerede køretøjer. For at kunne tilgodese danske lejere i fremtiden arbejder PEMA med en rammeløsning på forsikringsområdet, så kunderne også vil kunne opnå en fordel ved at leje materiel hos PEMA frem for hos andre udbydere.

Forsikringspræmierne er meget høje i dagens Danmark, så man kan godt forestille sig, at en fornuftig aftale kan være med til at forbedre totaløkonomien.

Kunden vælger udstyrsniveauet

I modsætning til lastvognsproducenternes egne udlejningsselskaber, der som regel ude-lukkende udbyder deres eget mærke med et ofte lavt udstyrsniveau på køretøjerne, be-stemmer kunden selv niveauet, og hvad man ønsker at leje hos PEMA.

Kunden anmoder blot om at få specificeret sit køretøj efter ønske, og det betyder, at man sagtens kan få lastbiler med f.eks. plys i førerhuset og aircondition m.v.

Er det en kunde der gerne vil have en lastvogn opbygget med kran, klarer man også det. Og køretøjerne leveres i kundens farve, hvis det ønskes.

Specificering og lejeperiode er afgørende for, hvad det koster hver måned. At der også er stor fleksibilitet i en lejeaftale med PEMA ser man ved, at f.eks. en vognmand, som lejer en gardintrailer for to år, og som efter et halvt år finder ud af, at nu skal han bruge en åben trailer i stedet, blot kan komme og bytte trailer.

Direktør Thomas Manns siger videre:

- En af grundene til succesen hos PEMA er, at vi har korte veje til beslutningerne. Kunden inden for et døgn. får svar på, om lejebehovet kan efterkommes. Når materiellet udleveres skal vi blot have en måneds leje som depositum. Lejen betales bagud månedsvis.

Vognmanden skal herefter udelukkende tænke på brændstof, chaufførløn og f.eks. maut, hvis der køres i Tyskland.

Døgnbemanding

PEMAs lejekoncept betyder, at kunden kan nøjes med et telefonnummer til det hele, og vognmanden kan koncentrere sig om at drive sin forretning. PEMA klarer også al service og vedligeholdelse.

I Tyskland har koncernen ud over hovedkvarteret i Herzberg egne servicepunkter i Ham-burg, Berlin, Ulm og Landsberg. Endvidere har koncernen en meget stor afdeling i Prag, samt afdelinger i Slovakiet, Schweiz og endelig i Vejle i Danmark. I alle de udenlandske afdelinger har man gode servicefaciliteter til rådighed samt store reservedelslagre, så man altid kan klare det nødvendige service og vedligeholdelsesarbejde.

I Herzberg, hvor der også findes en døgnbemandet vagtcentral, arbejdes der 24 timer i døgnet seks dage om ugen på serviceværkstedet.

Direktør Thomas Manns er i øvrigt meget utilfreds med det gældende søndagskøreforbud for lastvogne i Tyskland:

- Hvis ikke det havde bestået, kunne man nemlig tilbyde at lave servicearbejde på mange flere køretøjer i weekenden. Opstår der akutte problemer ringer man uanset tidspunktet til vagtcentralen i Herzberg, der omgående tager sig af problemet. Er problemet opstået uden for et af disse servicecentres naturlige område, har PEMA aftaler med forskellige serviceorganisationer, der tager over, oplyser han.

Indgås der lejeaftaler med vognmænd som i forvejen har materiel de ejer, og som skal sælges, hjælper PEMA også gerne kunden med det. I den henseende er firmaet også fuldt konkurrencedygtig med f.eks. de øvrige udbydere på det danske marked.

I alt har PEMA-koncernen ca. 500 ansatte - et tal der forventes at stige også i Danmark, hvor koncernen i det indeværende år forventer at åbne flere afdelinger.

Adm. direktør for PEMA Last- og Trailerudlejning A/S i Vejle Carsten Sørensen siger til Trans Inform, at man i koncernen har stor tiltro til det danske marked

- Vores mål lige nu er at nå 150 udlejede køretøjer inden for det første år, og de første ny-ansættelser er allerede sket.

Konkurrencedygtig prisen

Ifølge direktør Carsten Sørensen er PEMA også meget konkurrencedygtig på lejeprisen. - Eksempelvis kan vi tilbyde fuldt udstyrede treakslede trækkere til ca. 14.000 kr. pr. md. Alt inklusive på fire års lejekontrakter. Det er ikke unormalt, at der i dag betales over 16.000 kr pr. måned, og så er det ikke med det hele. I en lejekontrakt fra PEMA har man også dæk og alle småting med. Ligeledes skal vognmanden heller ikke tænke på, at garantien løber ud - det er PEMA der sørger det hele, siger han, og tilføjer, at et andet vigtigt moment i en lejekontrakt er, hvordan man kan aflevere sit lejede materiel igen.

- Hos visse konkurrenter er lejeren måske forpligtiget til at overtage køretøjet til en allerede fastsat pris, og nogle udlejere stiller også krav om at dækmønsteret skal have en vis dyb-de, ligesom der skal være minimum halv bremsebelægning.

- Det kan være overordentlig dyrt at aflevere en lastvogn, som lige skal have nye dæk og nye bremsebelægning inden den afleveres. Den slags kigger man ikke på hos PEMA hvor PEMA jo selv servicerer køretøjet. Ved almindeligt brug er det ikke noget som kunden skal spekulere på.

Også i Polen

Hos PEMA regner man også med inden for en overskuelig tid at blive en aktiv spiller på det polske marked for udlejning af transportmateriel. Selskabet har netop nu 8300 køretø-jer i udlejningsflåden og regner med en gang i løbet af året at passere 10.000.

For tiden er man i gang med at rydde en grund lige over for PEMAs hovedkvarter. Her skal koncernens nye store administrationsbygning opføres.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095