23948sdkhjf

Når de tunge coils skal transporteres sikkert

Der stilles store krav, når man skal transportere tunge coils. Transporten udføres bedst med en skræddersyet trailer udstyret med en såkaldt coilsgrav

Der stilles store krav, når man skal transportere tunge coils. Transporten udføres bedst med en skræddersyet trailer udstyret med en såkaldt coilsgrav



Endnu afvikles mange transporter med tunge coils (f.eks. oprullede stålrør) med såkaldte coilsbukker på almindelige trailere, men det må udelukkende være et spørgsmål om tid før det af sikkerhedsmæssige grunde hører op.

For hvis et coil, der transporteres i en buk, af den ene eller anden grund går løs under transport og ruller hen over bunden på en almindelig flad trailer, behøver man ikke den store fantasi til at forestille sig, at det kan gå rivende galt.

Det er ikke ualmindeligt, at et coil kan veje op imod 30 ton. I princippet er et coil blot en stor rulle, som kan rulle sig ud ved en kraftig og forkert påvirkning, En sådan stålrulle kan faktisk rulle meget langt, inden den er rullet helt ud, og undervejs, vil den kunne tromle næsten alt ned. Vi har på redaktionen hørt om en papirrulle på ca. 600 kg som rullede en halv kilometer, inden den var rullet helt ud. Derfor er det af overordentlig stor vigtighed, at coils altid transporteres sikkert. Det sker bedst i et køretøj, der er udstyret med en kraftig coilsgrav designet nøjagtig til formålet.

Stålcoils

Vi har besøgt det midtjyske transportfirma HA Transport I/S, der hører hjemme inde i det naturskønne Midtjylland lidt syd for byen Give og som netop har specialiseret sig i trans-port af tunge stålcoils.

HA Transport I/S har i efteråret anskaffet sig to nye specialdesignede LAG trailere, som er helt skræddersyede efter firmaets ønsker til transport af de tunge coils. Den ene af de nye trailere er derfor udvalgt som den første Månedens Køretøj i 2005.

Hos vognmandsfirmaet i Riis siger Holger Andreasen, at man er overordentlig godt tilfred-se med de nye LAG trailere, der har vist sig virkelige velegnede til formålet.

Som et vigtigt punkt nævner Holger Andreasen det forhold, at den bagerste aksel er truk-ket langt tilbage med lang afstand til de to øvrige aksler. Det betyder nemlig, at der kan lastes tunge coils i hele længden, uden at man aflaster trækkeren for meget.

De to LAGtrailere er begge udstyret med en coilsgrav der er otte meter lang. Den starter jo omtrent der, hvor støttebenene er placeret og går bagud. Det betyder, at man vægtmæs-sigt har lasten placeret næsten som på en nedbygget trailer. Derfor er det vigtigt med den spredte akselplacering, så trykket fra lasten altid kan fordeles så jævnt som muligt.

Til at trække de to LAGtrailere har vognmandsfirmaet to treakslede trækkere, så trailernes lastekapacitet altid kan udnyttes optimalt.

Holger Andreasen fortæller også, at der er tale om et solidt chassis.

- Normalt buer de to trailere lidt op på midten. Ved fuld belastning med et meget tungt coils placeret lige på midten giver traileren sig kun ca. fem centimeter og traileren har stadig den rigtige facon, så det er kram, siger han.

Også til andet gods

Selve chassiset er meget højt på LAGtrailerne, men det har man modvirket ved at montere 55" hjul, så trailerne holder sig på 4,04 meter i totalhøjde.

Samtidig er coilsgravene udstyret med løse bundelementer, som let kan lægges ned, når der skal transporteres andet gods. Det betyder, at trailerne er meget fleksible og derfor også kan anvendes til transport af alt mulig andet gods, som f.eks. stålplader som vogn-mandsfirmaet også kører mange af.

Begge LAGtrailere med respektive trækkere er dog fast beskæftiget med at køre coils og andre stålprodukter internt i Danmark for H. Daugaard A/S i Kolding og der køres op mod 150.000 km om året. Eftersom der transporteres så mange coils og stålplader og næsten aldrig andet gods, opbevares sidebrædderne til presenningerne så godt som altid i et ma-gasin under traileren, så chaufførerne ikke skal flytte sidebrædderne hele tiden.

Det er en rigtig god løsning, som samtidig er et godt eksempel på hvor fornuftigt tingene kan konstrueres, når det er de samme mennesker der står for indkøb af materiellet som dem der arbejder med det til dagligt.

Sikkerheden

Også det sikkerhedsmæssige er der tænkt meget over. LAGtrailerne er begge udstyret med BPW ECO PLUS aksler med skivebremser og EBS-WABCO, type 4S/3M bremsean-læg. Som bekendt er EBS med til effektiviser bremserne, f.eks. med kortere bremselæng-de og bedre tilpasning mellem trækker og trailer.

Surringsmulighederne, er indrettet så de ofte tunge coils kan surres godt fast. Der er mu-lighed for at placere korte stokke og samtidig er der mange surringsøjer i bunden.

Hele overbygningen kan løftes ved at skyde hver hjørnestolpe lidt op, et udstyr som er rig-tig godt, hvis man f.eks. skal laste med gaffeltrucks ind og ud af siden, hvor den langsgå-ende overligger normalt ofte er i vejen, fordi den ikke lige kan løftes. Igen et eksempel på fornuftigt udstyr, som kan være med til at få laste og losseoperationerne til at gå hurtigere.

Da tid som bekendt er penge, er investeringer i den slags udstyr ofte givet godt ud.

Generelt skal det siges, at trailerne repræsenterer et fint og funktionelt arbejde, og samti-dig er der tale om pæne produkter.

I Danmark forhandles LAGs produkter af Handelsfirma Jørn Bolding A/S i Esbjerg.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079