23948sdkhjf

Kameraer er bedre end cyklistspejle

Ca. 5.000 bløde trafikanter omkommer årligt i Europa i ulykker, hvor lastbiler er indblandet. En stor medvirkende årsag er, at lastbilchaufføren ikke ser området omkring køretøjet ordentligt, vurderer Volvos havarikommission

Ca. 5.000 bløde trafikanter omkommer årligt i Europa i ulykker, hvor lastbiler er indblandet. En stor medvirkende årsag er, at lastbilchaufføren ikke ser området omkring køretøjet ordentligt, vurderer Volvos havarikommission



Ifølge Volvo Lastvogne havarikommissions analyser ville omkring en fjerdedel af disse ulykker kunne undgås, hvis alle lastbiler var udstyret med udstyr som radarsensorer og kameraer. Forsøg med danske vognmænd viser også, at kameraer er den mest effektive løsning i forhold til spejlløsningen.

- Det lovpligtige cyklistspejl er efter Volvo Lastvognes mening en god løsning, men efter flere forsøg med forskellige former for kameraløsninger på lastvogne i Danmark, peger Volvo lastvogne på, at næste step er kameraløsninger, som giver langt bedre udsyn. Danske lastvognschauffører og vognmænd med erfaring fra kameraløsninger er enige. Vognmand Tom Hansen fra Kalundborg har i seks måneder kørt med en kameraløsning på den ene af hans biler og en lovpligtig spejlløsning på den anden. Blandt chaufførerne er der ingen tvivl - kameraløsningen burde være lovpligtig på alle nye lastbiler.

Chaufførerne foretrækker kamera

- Kameraløsningen er langt at foretrække i forhold til de nye lovpligtige cyklistspejle. Man har en meget større vidvinkel, hvilket giver et meget bedre overblik både langt ud til siden samt skråt bagud. Det vil sige, at ikke nok med at man får et langt bedre overblik, kameraløsningen kommer først og fremmest ret til sin ret inde i byerne, hvor cyklister og knallerter kommer kørende med høj fart. Med kameraet kan man se dem på lang og på kort afstand og derved undgå mange af højresvingsulykkerne. Jeg mener helt klart det burde være lovpligtigt, at alle nye lastvogne blev monteret med et cyklistkamera, siger vognmand Tom Hansen fra Kalundborg

Volvo Lastvogne kørte også et forsøg tidligere på året i en seks måneders periode med vognmand H. Nielsen & Sønner fra Bagsværd, hvor konklusionen også var, at rækkevidden og udsynet på kameraer er så meget større end på spejle, at det er en langt sikrere løsning. Også her mente chaufføren, at cyklistkameraet burde være lovpligtigt.

Volvo Lastvognes havarikommission analyserer årligt ca. 25 trafikulykker, hvor man dels udfører en teknisk undersøgelse og dels interviewer involverede personer om, hvordan de oplevede ulykken. Derudover interviewes chauffører, der har været udsat for situationer, som kunne have resulteret i en ulykke. På denne måde er det muligt at danne sig et billede af årsagerne. - Og når man ved, hvorfor trafikulykker sker, er det lettere at forhindre dem, lyder filosofien bag Volvos egen havarikommission.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11