23948sdkhjf

Bromillioner til vognmænd

Regeringens løfter om lavere takster på Storebæltsbroen vil spare vognmænd for bro-udgifter på omkring 65 mio. kroner.

Regeringens løfter om lavere takster på Storebæltsbroen vil spare vognmænd for bro-udgifter på omkring 65 mio. kroner.



Selv om lastvogne kun vil slippe 10 procent billigere over Storebælt, og ikke som personvognene kan se frem til en takstnedsættelse på 20 procent, som regeringen lægger op til, så er der tale om ganske betydelige besparelser.

Den del af vognmandserhvervet, der sender vogntog over Storebæltsbroen, kan se frem til en årlig besparelse på omkring 66 millioner kroner.

A/S Storebælt hentede i 2003 godt to milliarder kroner ind på vejsiden, mens Bane Danmark bidrog med 605 millioner kroner.

A/S Storebælt ønsker ikke at kommentere regeringens forslag, men oplyser til Trans-Inform, at godt 32 procent af indtægterne på vejsiden kommer fra den tunge trafik. Det svarer til cirka 660 mio. kroner af 2003-indtægterne.

Lastvognene bidrager altså med en større del af bro-omsætningen, end person- og godsbanetrafikken, der er et politisk fastlagt "kontingent", som Bane Danmark betaler til Storebæltsforbindelsen.

Fortsat vækst over broen

Knap 990.000 lastvogne passerede Storebæltsbroen i 2003, hvilket svarer til 2.710 per døgn. A/S Storebælt forventer en vækst på tre procent i 2004 og formentlig forsat vækst i den tunge trafik i 2005. Dermed bliver værdien af takstnedsættelsen formentlig større end de 66 mio. kroner.

A/S Storebælt oplyser ikke, hvor stor en andel af lastvognene, der er danske eller udenlandske. Derfor er det uvist, hvor stor en andel af takstnedsættelsen, der ender i udenlandske lommer.

Takstnedsættelsen vækker dog ikke udelt begejstring i partierne bag Storebælts-forliget.

Socialdemokraterne frygter, at billigere brobilletter til lastvogne, vil betyde mindre gods på jernbane og flere lastvogne til skade for miljøet.

Kun godsbanen

Det store oppositionsparti, der selv støbte kuglerne med et forslag om en takstnedsættelse på 25 procent for personvogne, ønsker derfor kun lavere brotakster for godsbanetrafikken.

- Regeringens forslag vil betyde en stor stigning i den tunge trafik, udtalte Socialdemokraternes trafikordfører Poul Andersen til Berlingske Tidende.

Kristendemokraterne afviser også regeringens forslag. Her er begrundelsen, at regeringens forslag ikke tilgodeser befolkningen i Nordjylland, da kompensationen til Mols Linien er for lille.

Trafikminister Flemming Hansen stillede sig uforstående over for oppositionens afvisning.

- Det kan jo undre, at Socialdemokraterne ikke vil stå ved et af deres egne udspil om lavere takster. Socialdemokraterne brød selv forliget uden at orientere regeringen på forhånd, og regeringen er nu kommet med et langt bedre og gennemarbejdet forslag, som tilgodeser Danmarks borgere og erhvervsliv langt bredere end Socialdemokraternes forslag. Regeringen ønsker, at takstnedsættelserne skal komme alle broens brugere til gavn, herunder også den kollektive trafik og vognmændene, som ikke er med i Socialdemokraternes udspil. Storebæltsforbindelsen er med til at binde Danmark sammen, og gode transportmuligheder på broen gavner væksten i Danmark, udtalte Flemming Hansen og fremhævede, at regeringen fortsat bakker op om Storebælts-forligets færgegaranti, og at Molslinien er indkaldt til forhandlinger om støtte i det nye år.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062