23948sdkhjf

Maut’en en teknisk succes

Den tyske vejskat er stadig politisk sprængstof, trods en tilsyneladende gnidningsfri maut-start.

Den tyske vejskat er stadig politisk sprængstof, trods en tilsyneladende gnidningsfri maut-start.



Bortset fra udbredt maut-snyd, så har der tilsyneladende ikke været nævneværdige problemer i forbindelsen med premieren på den tyske motorvejsafgift. Teknikken fungerer angiveligt bedre, end selv de mest optimistiske spådomme har forudsagt.

Men det tyske teknologiske prestigeprojekts – noget forsinkede – succes, betyder ikke, at det politiske slagsmål om vejskatten er ovre.

Rapporter om, at otte procent af lastvognene forsøger at køre gratis på de tyske motorveje, har allerede forårsaget krav om skærpet kontrol.

Men også spørgsmålet om kompensation til de tyske vognmænd, der er blevet lovet € 600 millioner som plaster på maut-såret, spøger stadig i kulissen. Forbundsregeringen har indgået en aftale med EU-Kommissionen, men den konkrete udmøntning af kompensationsaftalen er endnu ikke på plads.

Endelig trækker det op til politisk storm i Forbundsdagen, når spørgsmålet om øremærkning af indtægterne fra vejskatten til infrastrukturinvesteringer skal drøftes i de kommende uger.

Forbundsregeringen har indtil for nyligt fastholdt, at indtægterne udelukkende skulle anvendes til vedligeholdelse og udbygning af vejnettet, jernbanerne og flodskibstrafikken. Men i starten af december vendte trafikminister Manfred Stolpe på en eurocent og argumenterede for en mere løs fortolkning af lovgrundlaget for vejskatten, så i hvert fald en andel af indtægterne kan gå direkte i den slunkne forbundstatskasse.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.067