23948sdkhjf

Den mindre skibsfart har fået åndenød

- Vi må nok erkende, at vi på nogle punkter har sovet i timen, indrømmer direktør for Rederiforeningen af 1895, Gunnar Sørensen, som kan se tilbage på en historie, hvor coasteren for længst har forladt sin storhedstid.

I dag er det spørgsmålet om den mindre skibsfart herhjemme overhovedet kan overleve ? og det på trods af gode odds som generelt stigende transportmængder, politisk velvilje både herhjemme og på EU-plan og stolte traditioner og dygtighed også i denne del af handelsflåden.

Det er pengene det er galt med.

For at kunne følge med udviklingen og konkurrence er det nødvendigt at have moderne skibe, der kan skabe det fornødne afkast. Men der er ikke mange investorer, der har lyst til at gå ind i denne del af skibsfarten ? og for branchen selv kniber det med kapital til de noget større småskibe, som skal til i dag. Det handler ikke længere om et familieforetagende, hvor mand og kone måske bistået af store børn driver deres egen coaster. I dag hedder det short sea shipping og innovation er mindst lige så nødvendig som erfaring.

Et spøgelse

Politisk hviler der et næsten uudrydeligt spøgelse over finansieringen af den mindre skibsfart. Ingen reder kan åbne munden og udtale ordet anparter uden, at fortidens trusseredere dukker op på nethinden hos politikerne og billedet af ukyndiges skattespekulation spærrer for al videre diskussion.

Reglerne blev lavet om i 1985 og anparts-cirkuset stoppet med krav om, at der højst må være 10 mand i et anparts-rederi. Men det ramte både de fradragsglade skatteydere, som politikerne gik efter, og de seriøse og professionelle i branchen.

I øvrigt undlader de mindre redere ikke at gøre opmærksom på, at skattefradragene dengang jo ikke var nogen gave. De skulle senere tilbagebetales i form af genvundne afskrivninger.

Plage i 30 år

Indgrebet lagde således gift for store dele af småskibs-erhvervet. Og det lider man stadig under den dag i dag næsten 30 år efter. I dag er der således under 300 skibe tilbage.

På et seminar forleden arrangeret af Skibsteknisk Selskab og Rederiforeningen for mindre Skibe, Denmarks Rederiforening og Rederiforeningen af 1895 blev der holdt lup over den mindre skibsfarts økonomi, og selv om problemerne er talrige, så var konklusionen, at der er en fremtid for den mindre skibsfart, som trods vanskelighederne tæller mere end 25 procent af den samlede beskæftigelse af søfarende i den danske handelsflåde.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093