23948sdkhjf

KOXKA hvad er det

En del af Thermo Kings arrangement i Madrid fandt sted på en fabrik, der bærer navnet KOXKA og som producerer kølediske og håndteringssystemer til forretninger og fødevareindustrien

En del af Thermo Kings arrangement i Madrid fandt sted på en fabrik, der bærer navnet KOXKA og som producerer kølediske og håndteringssystemer til forretninger og fødevareindustrien



KOXKA er en del af den store verdensomspændende koncern IR (Ingersoll Rand) der bl.a. også ejer Thermo-King, og Hussmann.

IR-koncernes produkter er nok mest kendt i entreprenørverdenen for bl.a. kompressorer og trykluftbor samt Bobcat.

Men hvad har KOXKAs kølediske egentlig at gøre med transport. Jo, når man taler om den ubrudte kølekæde, så hjælper det ikke, at man har styr på forløbet med den korrekte temperatur frem til forretningens køledisk - og det så viser sig at køledisken ikke er up to date. Så bliver den lige pludselig det svageste led i kølekæden. Derfor er det naturligt, at IR-koncernens selskab Hussmann står som totalleverandør af løsninger til fødevareindustrien og fødevarebutikker, og her indgår KOXKA som en del af koncernens koncept.

Man tager hånd om den sidste del af kølekæden og tilbyder equipment til at udruste butikkerne, så deres del af kølekæden også kan holde. Måske burde man i fremtiden også begynde at kigge på forbrugerne.

Det er jo egentlig ikke smart at kølekæden holdes intakt helt frem til, at kunden forlader butikken med sit kød på den rette temperatur for derefter at køre rundt i en varm bil med f.eks. kød, der blot er emballeret i en almindelig plasticpose i en time eller mere.

KOXKA har produceret kølediske til forretninger i mange år, inden firmaet blev en del af Hussmann og dermed IR-koncernen.

Inden for det sidste års tid er det gennem et stort udviklingsarbejde lykkedes at få skabt nogle bedre lister til dørene i de store kølediske, og samtidig har man fået reduceret støjen fra diskene. De nyudviklede lister slutter mere tæt, så man undgår for stort et kuldetab, og samtidig undgår man at have konstant dug på vinduerne i dørene.

Gevinsten ligger ifølge Thermo-King på omkring 20 procent. Ved at undgå kuldetab, skal der produceres mindre kulde til fordel for både miljøet og økonomien for butiksejeren. IR-koncernen har, siden man foretog store omstruktureringer for et par år siden, haft en konstant vækst på 7pct. i omsætningen verden over.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111