23948sdkhjf

Comlog opdaterer

Flere faciliteter i COMLOGFleet og maut-pakke på vej til vognmændene

Flere faciliteter i COMLOGFleet og maut-pakke på vej til vognmændene



Comlog har udvidet faciliteterne i virksomhedens online-flådestyringssystem med en række nye standardrapporter og forbedringer på eksisterende rapporter. Opdateringen er en del af COMLOGFleet standardpakke og koster derfor ikke ekstra.

En helt nyt er en funktion til registrering af chaufføraktiviteter.

- Chaufføren indtaster sine aktiviteter, som hvil, lastning/losning eller tankning i Comlog-terminalen i stedet for at skrive det ind i kørselsbogen. Det betyder, at data automatisk kan overføres til virksomhedens egne it-systemer, så man slipper for at indtaste data manuelt, fortæller Domenic Breitbart, markedschef i Comlog.

Chaufførmodulet betyder også at virksomheden hele tiden har friske data på timeforbrug og aktiviteter for den enkelte chauffør og ikke kun opdateres, når data indtastes manuelt.

Chaufførmodulet kræver abonnement på "aktivitetsregistrering".

En anden ny facilitet er manuelt trailerregistrering.

- Vi har i flere år tilbudt registrering af transportvirksomhedernes trailerpark med en særlig "black box", der monteres i traileren. Det er en forholdsvis dyr løsning, som kun efterspørges af virksomheder, der har behov for real-time overvågning af den enkelte trailer. Men mange af vores kunder har efterspurgt en simplere løsning, og her kan vi nu tilbyde manuel trailerregistrering, siger Domenic Breitbart.

Den manuelle trailerregistrering snylter populært sagt på Comlog-terminalen i lastvognen. Når chaufføren kobler traileren til trækkeren, så indtaster han trailerens nummer. Herefter "kalkeres" køredata fra trækkeren over på trailerens konto i COMLOGFleet.

- Det betyder, at virksomheden hele tiden har et overblik over, hvor trailerne befinder sig og hvor mange kilometer de har kørt - direkte i virksomhedens flådestyringssystem, siger Domenic Breitbart.

Trailer-systemet kræver særligt abonnement.

Maut-modul

Comlog har naturligvis også et særligt maut-modul på trapperne. Systemet testes nu hos en række af Comlogs kunder og forventes klar til udgivelse midt i december.

Maul-modulet, der er integreret i COMLOGFleet, registrerer præcist det kilometerforbrug som virksomhedens lastvogne har på det afgiftspligtige motorvejsnet i Tyskland.

- Det giver virksomheden løbende opdaterede data for vejskatten, som både kan anvendes internt og som dokumentation over for kunderne. Toll Collect udsender jo kun en opgørelse en gang om måneden og det er ikke tilstrækkeligt for langt de fleste vognmænd, vurderer Domenic Breitbart.

Netop den månedlige opgørelse fra Toll Collect vil være et problem, hvis transportkøberen kræver dokumentation for maut-udgifterne på den enkelte transport.

Men Comlog fremhæver en anden vigtig fordel ved at have sit eget GPS-baserede "maut-system"

- Hvis man får regninger fra Toll Collect, der ikke stemmer med ens egne opgørelser, så har man her håndfast dokumentation på at Toll Collect har regnet forkert, siger Domenic Breitbart.

Systemet har også stor intern nytteværdi, fordi langt fra alle enkelttransporter kører helt efter planen på grund af "stau" eller omkørsler ved vejarbejder o.s.v. Denne naturlige fejlmargin får virksomheden et bedre overblik over med Comlog's maut-modul.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078