23948sdkhjf

Den ubrudte kølekæde

Global køleanlægsproducent har stærkt fokus på miljøet

Global køleanlægsproducent har stærkt fokus på miljøet



Thermo-King er meget opmærksom på miljøet i forbindelse med transport af temperatur-følsomt gods. Og man meget optaget af, kølekæden ikke må brydes på vejen fra produ-cent til konsument. Det kom frem på selskabets konference i Madrid for nylig.

Blandt de tiltag som den store køleproducent er i gang med på dette felt er et trippelcom-partment køleanlæg til en kølevogn. Med et sådant anlæg, der hos Thermo-King hedder en SPECTRUM TS kølemaskine, vil man have mulighed for at reducere antallet af leverin-ger til en butik fra tre til en, fordi kølevognen kan klare tre forskellige temperaturzoner på samme tid.

Derved kan man klare gods, som kræver tre forskellige transporttemperaturer og levere med blot én vogn, frem for tre forskellige kølevogne.

Det kan f.eks. være både fisk og jordbær, der kan leveres med hver sin temperaturzone i den samme kølevogn.

Problemet med levering af gods bliver større og større. Det skyldes ikke mindst, at der ef-terhånden dukker mange dagligvarebutikker op i byområder, med dårlige tilkørselsforhold og ofte beliggende i områder med mange beboelser.

Det skærper kravene til de kølebiler, der skal levere godset. Ofte finder den slags leverin-ger sted før normal arbejdstid.. Og det er jo ikke blot gjort med, at vognmanden har en ny EURO3 eller 4 lastbil, hvis køletraileren f.eks. har en ældre og måske støjende kølemaski-ne.

Kryogenanlæg

Fra Thermo-Kings side peger man da også på andre løsninger end blot de kendte diesel-drevne kølemaskiner. En af løsningerne er kryogenanlægget - eller som man ofte kalder det CO2 anlægget - Det kan være et godt alternativ til en konventionel kølemaskine med dieselmotor. Disse anlæg er både meget effektive køleanlæg og samtidig total støjfrie - og så er de også fuldstændig miljøneutrale.

Ydermere er der ingen motor, som kan sætte ud, selv om dette dog er blevet et mindre problem i takt med den moderne udvikling. Men risikoen findes altid ved en dieseldreven kølemaskine.

Ulempen ved CO2 anlægget er til gengæld, at man et eller andet sted på kølevognens rute skal komme i nærheden af en fyldestation, så man kan få fyldt tanken op med CO2. Her ligger den store opgave i fremtiden. At få oprettet flere fyldestationer, så man kan køre over lange afstande med denne type anlæg.

Sverige kører der efterhånden en hel del i den daglige distribution.

Der anvendes dog ofte 25,25 meter lange vogntog, som har en tilladt vogntogsvægt på 60 ton, og på et sådant modulvogntog kan man ofte vægtmæssigt godt tillade sig at have en tank med en stor kapacitet, så der kan køres langt inden der igen skal fyldes på.

I Danmark er der ikke så mange muligheder endnu, så det sætter ligesom en naturlig be-grænsning for udbredelsen af denne type køleanlæg. Der vil nok gå lang tid, inden det bliver muligt at lade en kølevogn køre fra Sydspanien til Nordnorge udelukkende med et CO2 køleanlæg.

Som en anden løsning ved distribution tilbyder Thermo-King en model der hedder TA 1100, som er et køleanlæg, der bliver drevet ved hjælp af strøm. Strømmen produceres af en generator som monteres ved lastbilens motor.

Generatoren er udstyret med en frekvensomformer, som gør at blæserhastigheden og kompressorhastigheden altid er den samme, uanset om lastbilens motor kører i tomgang eller med fuld power. Så er den hurtigt nede på den rigtige temperatur efter en laste- eller losseoperation, hvor dørene i kølekassen har været åbnet.

Samtidig er den meget lydsvag, så den er velegnet til distribution af gods i byområderne. Man er dog afhængig af at trækkeren, hvis der er tale om en køletrailer, er bestykket med den nævnte kompressor.

Stationære kølestationer

Et tredje punkt, som man pegede på under konferencen er muligheden for at montere kø-leanlæg, der har en kølestation, hvor kølingen finder sted.

Køleanlægget på vognen tilkobles den stationære kølestation med en slange, hvorefter køleanlægget på vognen bliver ladet op. Så kan kølevognen køre en vis tid, afhængig af den valgte temperatur, inden den igen skal kobles på den stationære kølestation.

Det er typisk mindre distributionslastbiler, som udstyres med denne form for kølesystem. Et sådan system har kapacitet til at klare flere kølevogne ad gangen og giver også andre. For det første har man en større lastekapacitet på det enkelte køretø, på grund af en lave-re egenvægt, og for det andet undgår man støj ude på at laste og lossestederne. Chauffø-rerne skal heller ikke tænke på om der nu er brændstof på kølemaskinen under kørslen.

Nyt display

Som en udløber af den stigende globalisering af transporterne, har Thermo-King introdu-ceret et nyt og meget mere brugervenligt display kaldet Smart Reefer 2. Det nye kontrol-panel og display er også med til at forbedre miljøet, fordi det giver større sikkerhed for en korrekt betjening af køleanlægget.

Betjeningsvejledningen er på ikke mindre end 20 sprog, herunder også dansk. Displayet er bl.a. udviklet på baggrund af de negative erfaringer som vesteuropæiske vognmands-forretninger har oplevet ved udflagning ud til østlande, hvor uddannelsesniveauet ikke er så højt blandt chaufførerne. Det hjælper ikke noget at vognmanden eller trailerejeren har investeret i den bedste kølemaskine, der kan købes for penge, hvis chaufføren ikke er i stand til styre funktionerne på korrekt vis. Det kan jo have katastrofale konsekvenser for godset, der måske skal transporteres på en ganske bestemt temperatur.

Fra Thermo-Kings side slår man da også fast, at kontroldelen er den absolut vigtigste del i køleanlægget.

Den første Smart Reefer blev udviklet for 10 år siden som en miniprocessor, og nu er næ-ste generation lanceret. Smart Reefer 2 er standardudstyr på den nye topmodel af køle-maskiner SL400. I forbindelse med Cargo Watch datalogger, der er et udbredt kontrolap-parat til køletransporter, er Smart Reefer2 også en standarddel.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078