23948sdkhjf

Her er sikring af gods er ikke blot tom snak

Den store tyske trailerproducent sørger på hjemmebane for at alle trailere er surret forsvarligt inden de udleveres og desuden får chaufføren et surringsdokument med

Den store tyske trailerproducent sørger på hjemmebane for at alle trailere er surret forsvarligt inden de udleveres og desuden får chaufføren et surringsdokument med



Surring af gods er et meget omdiskuteret tema for tiden - og godt for det.

Tidligere var det jo noget, som nærmest kun interesserede de svenske myndigheder og de transportører, som kørte i Sverige. Nu er det blevet også blevet en stor sag i andre lande -ikke mindst i Tyskland.

Også producenter af trailere og påhængsvogne lægger stor vægt på surring, som bliver betonet stærkt på diverse udstillinger af transportmateriel.

Hos Schmitz Cargobull nøjes man dog ikke med store ord for derefter at overlade det til dem, der afhenter nye påhængskøretøjer og andet gods.

Her man mener man det alvorlig med surring af gods. Det ses tydeligt, når der udleveres f.eks. tre nye trailere, som typisk kører adskilt med to trailere lastet oven på en. Det gør man ved, at nummer to trailer vender på hovedet mens nr. tre trailer står oven på nr. to

Da alle tre trailere er fuldstændigt adskilte ned til bunden, er der ingen problemer med høj-den.


Surret fra fabrikken

Et sådan trailersæt er også totalsurret fra fabrikkens side hos Schmitz Cargobull i Al-tenberge. Desuden får chaufføren, der afhenter trailersættet et dokument i hånden, hvoraf tydeligt fremgår, hvordan traileren er surret efter alle lovmæssige forskrifter. Chaufføren skal således ikke stå og opdage, at der måske er alt for få surringsstropper og selv surre trailerne mere eller mindre tilfældigt.

Ud over de to løse trailere oven på den nederste trailer, placeres også alle løsedelene, som stolper sider, forsmæk, bagdøre, presenning m.v. Men normalt har en almindelig trækker aldrig nok surringsbånd med til at klare denne type surringsopgaver. Men her er alt er surret, så chaufføren kan nøjes med at tjekke om båndene er stramme og ellers kon-centrere sig om at køre.

Med dette sikkerhedsinitiativ har Schmitz Cargobull tydeligt vist, at man mener det alvor-ligt, og at fokus på trailerkunderne, ikke går gælder når disse kører med andre kunders gods - sikkerhedstanken omfatter også det gods som kommer fra Schmitzs egen produk-tion.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063