23948sdkhjf

Firmaets levende profil

Medarbejderne er levende reklamesøjle for et firma - hvilket mange vognmænd er meget bevidste om

Medarbejderne er levende reklamesøjle for et firma - hvilket mange vognmænd er meget bevidste om



Nutidens vognmænd er bevidste om, at firmaet er præcist lige så dygtigt som den præstation deres medarbejdere leverer hos kunderne.

Hos Frode Laursen A/S skriver man på hjemmesiden "Vi ved, at det er menneskene bag systemerne, der binder løsningerne sammen. Derfor udvælger vi vore medarbejdere med omhu. De er nemlig ikke kun ambassadører for Frode Laursen A/S, men også for dig og dine kunder."

Dette bliver fulgt op af et andet skærmbillede på samme hjemmeside, hvor jobansøgere kan udfylde en ansøgning, her er der også rubrikker, hvor ansøgeren kan udfylde antal sygedage de sidste 12 måneder, om ansøgeren har en ren straffeattest og om ansøgeren er indstillet på overarbejde og skiftende arbejdstider.

- Vi tager som udgangspunkt alle til en personlig samtale, hvor vi drøfter forventninger til hinanden, som vi i øvrigt følger op på 1- 3 måneder efter ansættelsen. Der er ingen tvivl om, at vi stiller store krav til vores chaufførs indstilling, optræden og behandling af gods og materiel. Omvendt "giver vi tilbage" med mulighed for fridage efter eget ønske, langt opsigelsesvarsel, personaleforening, stabil beskæftigelse, at få lov til at arbejde selvstændigt med stor ansvar, bonus for god præstation m.v. samt mulighed for andre jobtyper - som chauffør, på lageret eller som f.eks. bildisponent, siger Ole Munk, der er personalechef ved Frode Laursen.

Uduelige verdensmestre

Direktør Kim Johansen fra firmaet af samme navn, der har 400 medarbejdere i Danmark, Norge, Estland og Frankrig, ønsker en ordentlig adfærd fra sine medarbejdere. Og det gælder både overfor kunder og i trafikken.

- Vi har ikke ret megen mulighed for at se, hvordan vores chauffører opfører sig i det daglige. Derfor er vi nødt til at tro på det, folk siger, når de er til samtale, også med hensyn til, hvad de kan. F.eks. om en mand kan bakke med en anhænger og hvis ja, hvor langt han i grunden er i stand til at bakke med den, siger Kim Johansen med et grin.

For hans erfaring er, at de, der er verdensmestre til en samtale, ofte viser sig at kunne meget lidt. Og omvendt at firmaet får et godt materiale at bygge videre på, hvis en ansøger har en mere ydmyg indgang til egen kunnen.

Derfor arbejder firmaet på at udvide omfanget af skriftlige, faglige spørgsmål som ansøgere skal besvare for at få et bedre billede af det, ansøgeren kan. Kim Johansen ønsker ikke at offentliggøre spørgsmålene i Trans Inform.

I stedet beretter han om et besøg hos Frankrigs største vognmand, Norbert Dentressangle.

Hver tiende ansættes

Her sker der en større frasortering blandt ansøgere allerede i telefonen. De der slipper gennem dette "kontrolfelt" kommer til et interview og heraf bliver en ud af 10 ansøgere ansat.

- Det viser, at der er rigtig, rigtig mange kvalitative krav til det franske firmas ansatte. De kører da også over 500.000 km mellem hver skade på bilerne, siger Kim Johansen.

Den statistik kunne han godt ønske sig for sit eget firma, selvom han i princippet er ligeglad med, hvilke materielle ting, der sker skade med.

- Jeg har mere fokus på, hvorfor skaden er sket. Og jeg forlanger åbenhed og ærlighed fra chaufføren om, hvorfor skaden er sket. Det er ingen skam at tage fejl. Men det er en katastrofe, hvis ikke man vil anerkende det. Chaufførerne sidder jo med et regulært mordvåben i hænderne, og derfor skal de have en meget fornuftig adfærd i trafikken, fortæller vognmanden fra Greve, hvis største skræk er, at en af firmaets biler en dag er skyld i en personskade.

Derfor er en chaufførs køreegenskaber under luppen hos Kim Johansen A/S og direktøren fremhæver en særlig gruppe, nemlig de chauffører der i en årrække har kørt motorcykel.

- De har på den hårde måde lært, hvem der får øretæver i trafikken. De har mere respekt for tingene, og derfor skiller de sig klart ud fra resten af medarbejderne - de laver nemlig ingen skader, lyder det fra Greve.

Krav til udseende

En chaufførs udseende spiller også en rolle: I november annoncerede et fragtfirma efter mulige medarbejdere med to krav til udseendet: ingen synlige piercinger og kortklippet hår.

I Greve har ansøgeres personlighed også indflydelse på, om der er jobmuligheder.

- Vores chauffører skal have en ordentlig og perfekt opførsel overfor vores kunder - vi tager det meget alvorligt, hvis ikke de opfører sig ordentligt. Man kommer rigtig langt, hvis man som ansøger er pæn og ren - og høflig. Hvilket vil sige, at man ikke smider vognen midt i gården, kører til den forkerte rampe eller skælder kunden ud, fordi man er bagud i forhold til tidsplanen, lyder det fra Kim Johansen.

De krav der stilles til medarbejderne fra Kim Johansen A/S og Frode Laursen A/S underbygger Institut for Transportstudier, Bov, der i en rapport fra 2000 fremhæver medarbejderen som den afgørende ressource for transportbranchens fremtid. Rapporten fastslår, at det er nødvendigt at finde, rekruttere, fastholde og udvikle de rette medarbejdere der bl.a. kan samarbejde, tænke kreativt og forny sig.

Når det gælder chauffører, lagermedarbejdere og lignende jobs, lægger personalechefen hos Frode Laursen vægt på en god optræden overfor kunder og kolleger, på ansvarsfuldhed og fleksibilitet samt en seriøs omgang med materiel og gods.

Firmaet er vokset støt de sidste 15 år. Det har skærpet firmaets opmærksomhed på ansættelsesproceduren og opfølgning på, hvordan det går nye medarbejdere. Målet er, at kravene til medarbejderne bliver fulgt af en tilsvarende seriøs behandling af medarbejderne fra firmaets side.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063