23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Dieselsmugleri truer konkurrenceevne

Dårlig kontrol med brændstofbeholdningen på lastvogne ved EU’s ydre grænser, truer både konkurrenceevnen hos vesteuropæiske vognmænd, men også skibsfarten er berørt

Dårlig kontrol med brændstofbeholdningen på lastvogne ved EU’s ydre grænser, truer både konkurrenceevnen hos vesteuropæiske vognmænd, men også skibsfarten er berørt





Dieselturisme er en gammel sport inden for international lastvognstransport, hvor optankning i lande med lave brændstofafgifter er en fast del af planlægningen.

Men udvidelsen af EU har nu medført en markant forværring af konkurrenceevnen – ikke kun for vesteuropæiske vognmænd, men også inden for skibsfarten.

Problemet skyldes angiveligt, at kontrollen af brændstofbeholdningen i lastvogne ved EU’s ydre grænser i Polen og Baltikum, er ringe eller nærmest ikke eksisterende. Lastvogne fra Rusland og Hviderusland må højst medbringe 200 liter dieselolie. En mængde, der kun udgør en brøkdel af tankkapaciteten på en lastvogn, som rækker til Benelux og retur med en besparelse, der anslås til mere end € 100, sammenlignet med et lastvognstog, der anvender afgiftsbelagt brændstof.

Den konkurrencefordel har ramt Ro/Ro-færgerne mellem eksempelvis Kiel og Rusland, der har oplevet en nedgang på 18 procent på lastvognstrafikken.

-----

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11