23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Tyske vognmænd foran i OBU-kapløb

Udenlandske lastvogne halter langt bag efter tyske, når det gælder bestilling og montering af maut-computere

Udenlandske lastvogne halter langt bag efter tyske, når det gælder bestilling og montering af maut-computere





Sølle 13.605 af de i alt 120.833 indbyggede maut-computere (OBU) sidder på instrumentbordet i udenlandske lastvogne. De resterende 107.000 monterede OBU’ere sidder i tyske lastvogne.

Det fremgår af Toll Collects seneste opgørelse, der også afslører at tyske vognmænd er betydeligt længere fremme end deres udenlandske kolleger, når det gælder bestilling af OBU’erne, der anses for eneste praktisk brugbare løsning i forbindelse med afregning af den tyske vejskat.

Af de knap 300.000 OBU’ere, der er bestilt, tegner tyske vognmænd sig for 223.000 enheder, mens udenlandske vognmænd har bestilt godt 70.000.

Toll Collect har flere gange afvist beskyldninger om forfordeling af udenlandske vognmænd, til fordel for tyske. Men med Toll Collect egne tal for antallet af leverede OBU’ere, virker maut-konsortiets afvisning ikke helt overbevisende. Af de godt 200.000 udleverede OBU’ere er 166.000 gået til tyske vognmænd (hvilket svarer til 75 procent af de bestilte enheder) Til sammenligning er der kun udleveret 35.000 OBU’ere til udenlandske vognmænd, hvilket svarer til 50 procent af bestillingerne.

-----

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094