23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Motorer: Klarer sig uden SCR-teknik

ADBlue bliver måske kun en overgangsfase på Scanias V8motorer.

ADBlue bliver måske kun en overgangsfase på Scanias V8motorer.

Det er lykkedes Scania at udvikle en 6-cyl. motor, der klarer EURO 4 normerne uden brug af SCR-teknik. Scanias motor klarer det ved hjælp af turbocompound samt EGR. Scanias første 420 hk EURO 4 motor i Danmark leveres allerede i denne måned, så kunder, der kører meget i Tyskland og som vil imødegå mautens høje niveau, allerede nu kan anskaffe sig en EURO 4 version og opnå rabat på mauten. Til de store V8-motorer ser det lidt anderledes ud. Her har Scania varslet en SCR-løsning på de første EURO 4-V8’ere - i en overgangsperiode. Men Scania arbejder hårdt på at udvikle en løsning til EURO 5-V8’ere med det kommende XPI indsprøjtningssystem, der er en commonrail-udgave af Scanias eget HPI. På den måde undgås brugen af SCR-teknik og dermed påfyldning af AdBlue. Scania har varslet, at hele det komplette EURO 5-motorprogram bliver uden SCR.

-----

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079|instance-web03