23948sdkhjf

Test af Lexus Luxus-van

Hvis man er i den kedelige situation, at man har brug for en bil med et vist mål af terrængående talenter, og man samtidig sætter pris på komfort, så er en enkelt prøvetur i Lexus RX300 Van nok til at overbevise om, at her er en værdig kandidat.

Kørsel på vej er en fløjlsblød fornøjelse. Vel og mærke uden, at der er gået amerikansk flyder i undervognen. Køreegenskaberne er fornemme og styringen er kontant på den fede måde. RX300 er ingen sportsvogn, men den smidige ? og tyste ? V6-motor har rigeligt med kraftoverskud til dansk trafik.

Selv på kringlede biveje tager RX300 kurverne med værdighed, blot man husker at RX300 Van er en tung bil. Egenvægten er 1825 kilo og lasteevnen 550 kilo.

Motorkræfterne fordeles til det permanente firehjulstræk gennem automatgearet, der er eneste transmissionsmulighed. Der er en smule forsinkelse på accelerationen, når speederen trampes i bund, men reelt ikke mange split-sekunder mere end et manuelt gearskiftes tid.


Styling

Inden for på kommandobroen mangler der naturligvis ingenting. Rattet er eljusterbart og trækker sig automatisk væk fra føreren, når tændingsnøglen tages ud, så det bliver endnu lettere at komme ind og ud af det komfortable sæde.

Standard udstyrslisten er alenlang og starter med fartafhængig servostyring, forlygtespulere, elopvarmede og eljusterbare sidespejle. Forlygterne har automatisk højdejustering, hvilket er ganske praktisk, hvis man spæder en tung trailer efter Lexus luxusvan. Bilen er godkendt til en maksimal trailervægt på 2 tons.

Testbilen var udstyret med en såkaldt komfortpakke, hvor førersæde, sidespejle og rat ikke bare er eljusterbart, men udstyret med en hukommelsesfunktion, så den kan huske indstillingerne for forskellige førere.

Designet med indlagte træpaneler udstråler luxus og kvalitetsfornemmelsen er i top. Men det savner lige den sidste grad af klædelig enkelhed, som man finder i de bedste europæiske konkurrenter.

Speedometer og omdrejningstæller er placeret i bunden af dybe refleksafskærmninger, der ikke blot gør det let at aflæse tingenes tilstand.

De forhindrer også passageren i at indhente hårde fakta om hastigheden, hvilket kan være nyttigt, hvis der sidder en aktiv co-driver i anden-pilotens sæde. Men man slipper naturligvis ikke for bemærkninger som:

- Mind the cattle, Richard!


Sikkerhed

Der er ikke bare kælet for komfortudstyret i RX300 Van. Listen over sikkerhedsudstyr er komplet, med airbag til både fører og passager, gardinairbags, sideairbag og en knæ-airbag til føreren, selealarm og anti-piskesmældssæder for blot at nævne nogen få af de passive fortrin.

På aktiv-siden finder man ABS med bremseassistent og elektronisk bremsedistribution. Samtidig er Active Traction Control standard og det bidrager til at gøre Lexus RX300 til en letkørt bil selv i fedtet føre.

Elektronisk stabilitetsstyring eller Vehicle Stability Control, som Lexus/Toyota kalder det er naturligvis også med på listen over standardudstyr.

Prisen for RX300 Van starter ved 438.000 kroner inklusive moms.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065