23948sdkhjf

EU skærper miljøansvar for skibsfarten

Det massive olieudslip efter forliset af tankskibet Prestige i Biscayen har for alvor sat europæisk fokus på sikkerheden til søs, herunder for miljøet. Senest med fremskyndelsen af forbudet mod enkeltskrogede tankskibe i EU-havne.

Men der er flere stramninger på vej. EU parlamentet gennemførte kort for jul anden høring af EU-Kommissionens direktivforslag for miljøerstatningsansvar.

Parlamentet godkendte forslaget, men vedtog fire ændringsforslag.

Europa-parlamentet ønsker blandt andet skærpede erstatningsregler for skibsredere ved olieudslip eller andre miljøbelastende ulykker. Derfor har parlamentet afvist kommissionens forslag om at bevare skibsredere og operatørers ret til begrænse erstatningsansvaret, sådan som det i dag er muligt i følge konventionen om afgrænsning af erstatningsansvar ved maritime erstatningskrav (Convention on Limitations of Liability for Maritime Claims (1976 LLMC)).

Samtidig beder parlamentet kommissionen om at overveje skibsredernes erstaningsansvar og oliekøbernes bidrag til internationale kompensationsfonde i forbindelse med gældende konventioner som CLC, IOPC, HNS m.fl.

Skærpede erstatningskrav til rederne og andre parter inden for søfarten er problematiske på grund af de meget store milliard-omkostninger, som oprydningen efter eksempelvis ?Prestige? og i sin tid ?Exon Valdez? i Alaska resulterede i. Det har simpelthen ikke været muligt at etablere forsikringsgarantier, der giver en ?krone for krone? dækning for miljøkatastroferne.


Frist på fem år

Europa-parlamentet har givet Kommissionen en frist på fem år til at udarbejde et direktivforslag, der tvinger søfarten til at stille en finansiel garanti for skader på vand og landmiljøet ved forureningskatastrofer. Parlamentet er dog villig til at trække kravet, hvis søfarten og forsikringsselskaberne finder en tilfredsstillende frivillig løsning.

Kommissionen har fastslået, at den foretrækker en frivillig løsning og parlamentets krav om finansiel sikkerhed er uacceptabelt.

- Det vil være meget svært at indføre obligatoriske regler, der stiller krav om ubegrænset dækning, når søfartserhvervet og forsikringsbranchen, der besidder den største ekspertise på området og som har en egeninteresse i at finde en løsning, ikke har været i stand til at finde en ordning, udtaler EU-Kommissionens markedskommisær Frits Bolkenstein.

Direktivforslaget med ændringer skal nu vurderes af EU?s ministerråd. Ændringsforslagene betyder formentligt, at der forestår langvarige forhandlinger mellem Parlament, Kommission og ministerråd før det endelige direktiv kan vedtages.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109