23948sdkhjf

Køge Havn får ny færgeterminal

Der er således tale om et projekt, der omfatter færgeleje ved kaj 40 med bevægelig stålrampe med plads til skibe op til 180m længde og mulighed for uddybning fra de nuværende 7 meter til 8 meters vanddybde.

Der skal være en terminalbygning på 1200 etagemeter i fire etager. Heraf indgår de to nederste i aftalen med Trafikministeriet om færgebetjeningen af Bornholm. De to øverste etager er til kontorformål, hvor Køge Havn og Skandinavisk Transport Center flytter ind i den øverste etage, mens den anden søges udlejet.

Der etableres gangbro til og fra skibenes passageradgang.

Af øvrige faciliteter i projektet kan nævnes en forplads med holdepladser for bus og taxa, handicapparkering og P-plads til personbiler., et opmarch-område til personbiler til ca. 140 enheder, ·trailer- og lastbilparkering til ca. 50 enheder i hver retning, gangsti til Køge station samt Jernbanespor til de nye havneafsnit på kaj 46 ? 48.

Havnen, som er bygherre og både bygger og finansierer anlæggene 100 pct., oplyser, at hele projektet er kalkuleret til 55 mio. kr., hvoraf kr. 42 mio. udgør investeringen i selve færgeanlæggene. Færgeanlæggene kan også betjene andre skibe end færgerne til Bornholm.

Det ligger i aftalerne mellem Trafikministeriet og Køge Havn, at anlæggene skal være færdige den 1. oktober 2004.

Køge Havn fremhæver, at anlæggene opbygges så fleksibelt, at langt de fleste skibe kun vil kræve mindre tilpasninger ? enten på skibene eller på anlæggene, når Trafikministeriet har valgt operatør til efter 1. maj 2005.

Det er Arkitekterne i Køge har forestået det overordnede layout og projekteret bygningen, Carl Bro A/S har projekteret færgelejet og Rambøll i Køge står for landanlæggene.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.282