23948sdkhjf

Forandringsledelse

To af tidens ?buzz words? - forandringsledelse og omstillingsparathed - kan ofte virke som lidt vanskelige størrelser at få konkretiseret, hvilket jo er forudsætningen for, at de kan gøres operative i en virksomhed. En kort gennemgang af nogle af de forventede ændringer i 2004 til rammebetingelserne mv. på transportområdet kan måske hjælpe til at få tågen til at lette en smule.

Først og fremmest er der de overordnede milepæle i Fællesskaberne, udvidelsen med 10 nye medlemslande 1. maj 2004, EU-parlamentsvalget i juni 2004, udnævnelse af ny Kommission i efteråret 2004 og en regeringskonference og den ny unionstraktat, der skal afsluttes. Disse begivenheder kan også få direkte betydning for den enkelte transportvirksomhed.

Udvidelsen åbner for et større EU og et umiddelbart bortfald af toldbehandlingen mellem EU 15 og de 10 nye medlemslande. Med EU-Parlamentets stigende indflydelse på EU-lovgivningen får valget betydning også på transportområdet, hvortil ikke mindst kommer den efterfølgende sammensætning af Parlamentets udvalg. Udnævnelse af en ny Kommission kan medføre ændringer i prioriteringen af såvel kommende lovgivnings initiativer som arbejdet med endnu ikke vedtagne forordninger og direktiver.

Ændringer i rammebetingelser har eller vil kunne finde sted i 2004 såvel til lands, til søs som i luften.


Vejafgifterne

På landtransportområdet er det formentlig især vejafgifterne, der påkalder sig opmærksomhed. I Østrig har man måttet sige farvel til den hidtidige økopoint ordning efter et totalt nederlag, hvor Ministerrådet med stemmerne 14-1 sagde ja til det kompromisforslag, som allerede var vedtaget af Europa-Parlamentet.

Vedtagelsen betyder, at omkring 70 procent af de danske eksportbiler ikke skal bruge økopoints fra årsskiftet. Til gengæld er implementeringen af den østrigske vejafgift den 1. januar, efter de foreløbige rapporter, forløbet helt efter planerne.

Det kan man derimod næppe sige om den tyske Maut, der jo teknologisk skulle være et tigerspring i forhold til den østrigske ditto. Tilsyneladende har man overvurderet springets længde. 2004 vil formentlig bringe en afklaring herpå. Desværre led også forslaget til direktiv om kørselsforbud igen en krank skæbne i Ministerrådet, hvor forslaget blev sendt til tælling. Da forslaget indeholder regler om fritagelse for bl.a. potteplanter, kan det få indflydelse på, om Tyskland eventuelt vil skærpe den hidtidige praksis for individuelle tur-fritagelser.


Jernbanepakken

På jernbaneområdet afventes fortsat en endelig vedtagelse af den anden jernbanepakke, der blev fremsat i januar 2002.

Til søs er eller kommer der en række tiltag indenfor området ?safety?, d.v.s. i forhold til miljø mv., så som krav om dobbelt skrog for tankskibe. Også på et andet område benævnt ?security?, d.v.s fysisk sikkerhed primært rettet mod terrorvirksomhed, vil der i 2004 komme betydelige ændringer i rammebetingelserne. Noget uvelkomment faldt forslaget om liberalisering af havneydelser under den sidste afstemning i EU-Parlamentet, selvom forslaget var blevet noget udvandet i mæglingsprocessen mellem Rådet og Parlamentet. Det må imidlertid antages, at det fortsat er et af de områder, Kommissionen vil prioritere højt.


Rettigheder i luften

I luften vil passagerernes rettigheder ved ulykker og boardingafvisninger blive væsentligt forbedret i det kommende år. Den 4. november 2003 trådte Konventionen om indførelse af visse ensartede regler for international luftbefordring, også kaldet "Monreal-konventionen", i kraft.

Danmark har formelt ratificeret, men den træder ikke i kraft for Danmarks og øvrige EU-landes vedkommende, før alle EU-lande har ratificeret. Da der fortsat mangler fire lande, er det endnu uvist, hvornår den træder i kraft i EU. Kort før jul vedtog EU-Parlamentet forligsresultatet om en forordning om fælles bestemmelser om kompensation og bistand til passagerer ved aflysning eller lange forsinkelser. Forordningen træder dog først i kraft tolv måneder efter offentliggørelsen i EU-Tidende.

Dette lille udpluk af rammebetingelser i bevægelse i det nye år kan forhåbentlig give inspiration for den enkelte virksomhed til at søge de yderligere informationer, man konkret har brug for, når man vil omsætte forandringsledelse og omstillingsparathed til operative mål.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063