23948sdkhjf

Usædvanlig personlighed er borte

Arne Kristiansen, der ved sin død boede i Tirstrup, var født i den lille by Sønderby mellem Juelsminde og Horsens.

Som søn af vognmand Anker Kristiansen, der drev en lokal vognmandsforretning i Søn-derby, etablerede han i tidlig alder, nemlig tre år før han selv kunne få kørekort, sin første vognmandsforretning, der bar navnet Sønderby Autotransport.

Han anskaffede sig hurtigt flere store vogntog, der kørte langturskørsel, og populært sag-de man dengang, at Anker Kristiansen med sin lokale vognmandsforretning lige netop kunne tjene til de cigaretter, som Arne Kristiansens chauffører røg hver dag.

Problemet med manglende returlæs fra Sjælland blev blandt andet klaret ved, at den foretagsomme Arne Kristiansen opkøbte brugte biler i København, der blev fragtet til Jyl-land og solgt til lokale bilhandlere.

På et tidspunkt blev han kendt i offentligheden, fordi han under et ophold i arresten i Hor-sens fik indlagt telefon, så han kunne fortsætte med at drive sin forretning fra cellen ? no-get der dengang var ganske uhørt.

Senere stod han for etablering af mange nye transportfirmaer. Et af dem var Aarhus Godstransport, der i folkemunde hurtigt fik navnet Aarhus Gangsterservice. Dette firma, der hørte hjemme i Ormslev sydvest for Aarhus, opererede med transporter på England, hvor man hurtigt blev en af de absolut største transportører. Blandt kunderne var også DFDS, der benyttede Arne Kristiansens vogne, indtil man selv købte lastvogne.

De engelske myndigheder kom dog også hurtigt til at kende firmaet på grund de meget store og alt for tunge laster, der fik det engelske politi til at veje alle lastvogne, som kom ind med færgerne fra Danmark.


Første med udenlandske trækkere

Vognmanden var igennem længere tid meget utilfreds med at han ikke kunne få tildelt kørselstilladelser til transport gennem Vesttyskland, hvilket eksempelvis kom til udtryk, da der var blevet delt eksporttilladelser ud i december 1976, uden at Arne Kristiansens firma-er var mellem de heldige. På daværende tidspunkt rådede han over mere end 200 trailere i sine firmaer. Så da lejligheden bød sig for at overtage det økonomisk trængte Spedition Classen i Horsens, som ejede en hollandsk vognmandsforretning, slog Arne Kristiansen til og CTS (Continent Traffic Spedition), som hans firma hed, blev pludselig en international transportoperatør.

Sandsynligvis var Arne Kristiansen en de første vognmænd i Danmark med udenlandsk registrerede trækkere, der endog blev kørt af danske eksportchauffører. Ved overtagelsen af Spedition Classen skete der det pudsige, at den nye ejer i den lokale avis Horsens Fol-keblad, fortalte om overtagelsen hvoraf også fremgik, at den tidligere direktør og ejer Wolfgang Classen var blevet afskediget. En venlig sjæl var så flink at sende et eksemplar af Horsens Folkeblad til den intetanende Wolfgang Classen, som i på det tidspunkt var på ferie på Fanø.

I 1986 ? 87 toppede Arne Kristiansens forretninger efter overtagelse af en stribe nødliden-de danske vognmandsforretninger, der alle mere eller mindre blev indlemmet i konglome-ratet. Her rådede han samlet over ca. 400 trækkende enheder med ca. 500 medarbejdere. Blandt disse firmaer kan nævnes Gert Niemann Vejle, Nielsen & Sørensen, Flemming Thude, Visby, Valdemar Jensen & Søn Hornborg m.fl.

Toppen var CTS Service A/S på Danmarksvej i Skanderborg, hvor også CTS Service, CTS Spedition, CTS Scandinavia samt CTS Leasing havde adresse sammen med de to vognmandsforretninger Gert Niemann, Vejle og Continent Traffic Nederland BV. Af datter-selskaber kan nævnes VJ Spedition Hornborg, Spedition Langhoff A/S i København, Spe-dition Thude i Padborg, ERP Spedition Grenå, J.C. Spedition Aarhus og CTS France.

Arne Kristiansen havde tidlig indset fordelene ved at købe stort ind, og med alle disse datterselskaber, kunne han købe mange lastvogne og påhængsmateriel m.v. ad gangen, og så sælge eller lease dem videre til de forskellige datterselskaber eller eksterne kunder. Gennem sine salgsfirmaer importerede han også mange forskellige trailermærker, så som Van Hool, der ellers var repræsenteret af Snedker-Gården i Haderslev, samt de dengang næsten ukendte mærker Benalu, Piacenza m.fl.

Gennem sine firmaer havde Arne Kristiansen nære relationer til Partner Leasing og Aar-hus Discontobank. Sidstnævnte forsvandt i forbindelse med Jydekompagniets lukning.

I slutningen af 1987 begyndte nedtrapningen af koncernen, og i januar 1988 blev adressen Danmarksvej i Skanderborg fraflyttet til fordel for et lejet kontor i konens tekstilvirksomhed Emil A. i Hasselager.


Flyttede til Italien

Selv var den kendte vognmand flyttet til den italienske by San Remo. I 1989 kort før årsskiftet blev stort set alle interesser i Danmark afhændet. I stedet skulle der etableres nye forretninger i henholdsvis Italien og Spanien. CTS Spedition A/S blev solgt til medar-bejderne og skiftede navn til CNA Spedition, ligesom CTS Trading blev til CNA Handel. Dengang udtalte Arne Kristiansen til Danmarks Transport-Tidende, at han ville gøre rent bord ? også over for skattevæsenet, der havde idømt ham en skattebøde på ikke mindre end 1.850.000 kr. Det eneste der ville være tilbage var lagerforretningen i Sejet lige syd for Horsens.

Det hele blev dog afviklet, og Arne Kristiansen påtog sig derefter forskellige opgaver blandt andet som supervisor, transportsælger m.v. indtil han gik ind i fragttransporterne, hvor han ved sin død var direktør i firmaet VS Logistik ApS i Aabyhøj. Tillige var han di-rektør i sin kones firma Jette Kristiansen ApS, og bestyrelsesmedlem i firmaerne Preben Andersen A/S samt Faber Danmark A/S.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078