23948sdkhjf

En dansk køletrailer til trofast kunde

En dansk kølekasse på et tysk trailerchassis. Sådan er opskriften på KRONES køletrailere

En dansk kølekasse på et tysk trailerchassis. Sådan er opskriften på KRONES køletrailere



Månedens køretøj er en KRONE køletrailer med kødophæng, der er leveret til en af KRONEs og tidligere NORFRIGs meget trofaste kunder vognmandsvirksomheden P.C. Holm Pedersen, Hvalpsund - i dag en del af IAT-koncernen.

Hvalpsundvirksomheden har været en af de mest trofaste kunder i Norfrigs historie. Kølekassen er produceret lokalt på KRONES egen fabrik i Hvam, mens chassiset, der er af den gode gammeldags type, som går helt igennem, er kommet fra et af KRONEs øvrige produktionssteder.

Hos KRONE tror man ikke - som hos visse konkurrenter - på den chassisløse køletrailer.

I forenden er køletraileren udstyret med en 50 mm høj hals og har 40 mm gooseneck, som går op i kassen, hvorved kun de 10 mm af chassiset er at se under kassen.

Krone har den overbevisning, at det er den absolutte bedste og stærkeste konstruktion, som bør foretrækkes frem for den chassisløse.

Akselbestykningen på Månedens Køretøj er SAF-aksler ophængt med SAF luftaffjedring og forsynet med skivebremser.

Årsagen til valget af SAF frem for andre akselfabrikater, er bl.a. både KRONEs og IAT-koncernens gode erfaringer med denne akseltype, specielt når man ønsker at benytte skivebremser.

Køletraileren er stort set bygget efter KRONEs standard, med sider af 60 mm sandwichpanel og gavl af 100 mm sandwichpanel, der er lidt kraftigere.

I gavlen er der skåret ud til en Thermo-King SL400 kølemaskine. Fra kundens side har man valgt denne type kølemaskine for at være sikker på, at der er rigelig med kølekapacitet ved transport af ophængt kød.

Kølemaskinen er blevet installeret hos den lokale Knud Hansen afdeling i Esbjerg.

Under midten på traileren er der ophængt en pallekasse, der kan rumme 36 europaller. En sådan pallekasse er alle chaufførers mareridt, fordi det som regel er helt manuelt arbejde at få slæbt de tomme byttepaller ind i kassen og få dem ud igen.

Men af hensyn til eventuelle returlaste-muligheder er det ofte en god idé at have byttepaller med - selv om det faktisk burde være et problem mellem afsender og modtager - og transportøren helt uvedkommende.

Rent vægtmæssigt er det ved full-loads ofte en katastrofe at slæbe rundt på f.eks. 33 tomme europaller.

Bunden er en skridsikker glasfiberbund monteret på 21mm plywoodplade i fuld længde. Tagkonstruktionen består af et 90 mm sandwichpanel ligesom bagdørene, der også er lavet i 90 mm sandwichpanel. De er forsynet med to stk. rustfri lukkestænger med bøjehåndtag og fire rustfri dørhængsler på hver dørfløj.

I højre bagdør er der placeret en ventilationsklap og begge bagdøre holdes fast til siden med en udtrækswire. Dørene er begge forsynet med en gummistopklods, som forhindrer at dørene i at gå helt om i siden.

Belysningen er indvendigt seks lamper, der tænder automatisk, og udvendig er bagenden forsynet med fire runde trekammerbaglygter samt to gummiarms-lamper ude under hjørnerne, to baklygter samt en tågebaglygte.

Hele vejen rundt er de gule diodesidemarkeringslamper indbygget i kanten, hvor de sidder fornuftig placeret uden for farezonen ved skrabeskader - det vil sige skader, hvor traileren lige har slæbt kanten på en eller anden forhindring langs siden.

Foran på traileren er der placeret to hvide positionslamper. I bagenden er der placeret flere store gummiklodser til at støde mod læsseramperne.

Indvendig i taget er kød-ophænget monteret. Og derudover er der stort intet - udover de glatte sider. Der er således ikke rigtig nogen surringsmuligheder, men hvis der køres ophængt kød som udgående gods og pallegods, der fylder rummet næsten helt ud som retur, er der ikke det store behov for surringsmuligheder.

Har man et sådant behov, kan der sættes en teleskopstang med gummi i enden op som godsstop til at fastholde godset i bagenden.

Brændstoftanken til kølemaskinen, der er af pvc-plast, er placeret mellem støttebenene og pallekassen, næsten integreret med støttebenene. En ganske udmærket løsning.

Det generelle indtryk er en kølekasse med en høj finish og en høj brugervenlighed. Virksomheder som P.C. Holm Pedersen og IAT tager nok næppe fejl. De har har mange års erfaring i transport af temperaturfølsomt gods og må vide, hvilket materiel der kan matche deres transportopgaver - og vel at mærke gøre det i mange år.

En køletrailer med en kølemaskine betragter jeg faktisk som en slags højteknologisk vidunder. Det er ikke som med en gardintrailer - den består groft sagt af et chassis, en akselsektion en bund og en overbygning samt forsmæk, bagdøre og gardinerne.

Det er til at overskue, hvis der opstår en fejl på gardintraileren - modsat med en køletrailer, hvor godset skal være beskyttet mod sol, kulde, varme m.v. med store kontrolforanstaltninger. For indtræffer der en uregelmæssighed, så falder kundens hammer med det samme.

Hvis temperaturen er forkert måske på grund af en fejl ved kølemaskinen, ja så må vognmanden op med pungen. Derfor er det meget vigtigt, at alt fungerer. som det skal.

På grund af de skærpede krav fra kunder og omverdenen (læs forbrugerne) risikerer man også, at køletraileren hurtig bliver forældet med deraf følgende store afskrivninger, som kun kan hentes på fragtprisen.

Derfor er det hundevigtigt, at man får det rigtige materiel og kender materiellet på godt og ondt.

Når jeg kigger på en sådan trailer har jeg dog heller ikke nogen chance for at vurdere, om den benyttede sandwichkonstruktion er den bedst mulige rent temperaturmæssigt. Her er man helt afhængig af de informationer, man får hos leverandørerne af kølekasserne Man må tro på, at det de leverer, er i topklasse.

Men det er stort set umuligt at vurdere, hvis ikke man foretager en direkte test, som kræver meget store ressourcer.

Når kølekasserne tjekkes foregår det da også i udlandet. Bl.a. i Sverige findes der et kontrolsted, og i Tyskland har TÜV flere steder, hvor den slags kan ske.

Vi er nødt til at holde os til de erfaringer, som brugerne delagtiggør os i, og så det man umiddelbart selv kan se og fornemme.

Ved produktion af en kølekasse skal man tænke på, at der er mange faktorer, der skal tages højde for - materialet skal isolere godt, det skal være miljøvenlig og kunne bortskaffes eller genbruges, og det skal også være til at betale for kunderne.

Alene disse tre faktorer indeholder modstridende interesser, så mon ikke konkurrencen på markedet sørger for, at de enkelte producenter hele tiden forsøger at ramme det bedste kompromis mellem de tre størrelser til glæde for kunderne.

I vores karakterbog har jeg tilladt at give minuspoints for vægten, og det er måske ikke helt rigtigt at gøre det - fordi man måske blot må erkende at vægten på en kvalitetskøletrailer vil være høj - det er ikke blot en let presenning, man har foran siderne til at beskytte godset mod vejrlig.

Denne trailer skal kunne klare påvirkningerne fra hele læs der hænger oppe i taget på meget lange transporter fra en del af Europa til en anden.

Når trappestigen er tildelt et minus, er det en mindre detalje, men den skal nævnes, da det er et irritationsmoment, at man ikke lige kan skubbe trappestigen sammen med den ene hånd. Det er noget KRONE må kigge lidt nærmere på - fordi det er synd og skam, når man nu har placeret en trappestige på det korrekte sted og sat håndtag på, som passer, så chaufføren kan kravle sikkert op i kassen uden unødig risiko for at falde.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.817