23948sdkhjf

En sælger er ikke bare en sælger

Der stilles store krav til lastvognsælgerne. Det er ikke som tidligere nok med en baggrund fra andre brancher - Lastbilsalg i dag er noget helt andet end at sælge tæpper eller kopimaskiner. Rasmus Glinvad er på vej til at blive bil-økonom og fortæller her om kravene og uddannelsen - bl.a. finansierings-delen.

Der stilles store krav til lastvognsælgerne. Det er ikke som tidligere nok med en baggrund fra andre brancher - Lastbilsalg i dag er noget helt andet end at sælge tæpper eller kopimaskiner. Rasmus Glinvad er på vej til at blive bil-økonom og fortæller her om kravene og uddannelsen - bl.a. finansierings-delen.



Hvis man som lastbilsælger har en baggrund som mekaniker, ved man meget om det tekniske, men det hjælper ikke på områder som finansiering og afskrivning, Derfor vil der i fremtiden sikkert komme en del nye sælgere fra biløkonom-uddannelsen.

Vi har talt med Rasmus Glinvad, der er under uddannelse til biløkonom i Århus, for at høre nærmere om denne forholdsvis nye uddannelse.

Under hele uddannelses-forløbet har Rasmus Glinvad en ugentlig praktikdag. Det vil sige, at han hver fredag arbejder hos bilkoncernen P. Christensen A/S i Odenseafdelingen, hvor han er med som lastvognssælger - desuden er Rasmus også med til at sælge personbiler om søndagen, fordi det interesserer ham.

Men Hvorfor har han så valgt uddannelsen til biløkonom?

- Faktisk læste jeg under en skiferie i et bilblad om uddannelsen, og syntes det lød spændende. Senere mødte jeg på et tidspunkt Peter Christensen, som jeg så fik kontakt med omkring uddannelsen, fortæller han.

- Kravet fra hans side var, at uddannelsen det skulle ligge inden for lastvogne, hvis det hans virksomhed, at jeg skulle være i under uddannelsen.

- Det var ok med mig, for jeg har altid fundet lastvognsdelen meget interessant, og samtidig synes jeg det er spændende, at man kan have teoretisk uddannelse mandag - torsdag hver uge og derefter arbejde om fredagen og søndagen i det praktiske miljø, siger Rasmus Glinved.

- Det er dog ingen guldgrube at deltage i denne uddannelse, der er mange interesse-timer, siger en smilende Rasmus.

Det tager to et halvt år at blive uddannet til biløkonom, og uddannelsen findes kun i Århus. Undervejs er der et forløb på halvandet år hvor, man bliver undervist i markedsforhold af lektor Finn Rolighed.

Der er et halvt år til hovedopgaven og et halvt år til specialforløb.

På Rasmus' hold er der 16 studerende på biløkonom og 16 studerende på markedsøkonomstudiet. Man kommer omkring salg, leasing, på revisionsniveau gennemgår man afskrivningsmulighederne, så køberne af nyt materiel får den mest optimale afskrivning.

På dette års hold går der i alt fire fra DaimlerChrysler, nemlig ud over Rasmus, som kommer fra P. Christensen-koncernen, en studerende fra Ejner Hessel A/S i Brande, én fra Starmark i Vejle samt én fra DaimlerChrysler i København.

- Hvis der skulle blive behov for det, er det sådan, at jeg kan udveksles med f.eks. min kollega fra Ejner Hessel A/S, så vi får set andre virksomheder end lige den, vi kommer fra. Når jeg er færdiguddannet vil det for mit vedkommende nok være naturligt at blive f.eks. flådesælger af lastvogne eller måske komme til at arbejde inden for markedsføringen i en bilvirksomhed.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078