23948sdkhjf

Fleksible container-vogntog på fransk

Dobbelt B-sættevognstog er hverdagskost i Frankrig når det gælder transport af 20 fods ISO-containere

Dobbelt B-sættevognstog er hverdagskost i Frankrig når det gælder transport af 20 fods ISO-containere



Fleksibilitet er også inden for transportområdet et vigtigt nøgleord. Som dansker kan man imidlertid godt føle sig lidt til en side i transportbranchen. Det hævdes, at tingene skal harmoniseres på EU-plan, men er det kun Danmark de gælder for ?

Noget tyder på, at de øvrige lande har deres helt egne regler i deres eget land.

Vi har ved selvsyn på ture gennem Frankrig set hvordan landet - der ellers nidkært hånd-hæver de 40 ton som absolut toppen for vogntogsvægten - har dobbelte B-sættevognstog kørende til transport af bl.a. 20" skibscontainere.

Hvordan hænger det så sammen sådan rent vægtmæssigt? Vi har vi ladet os fortælle, at man officielt holder sig til 40 ton vogntogsvægtgrænsen (44 ton for transport af skibscon-tainere inden for 150 km i kombineret trafik), men at man uofficielt lader disse køretøjer køre med de tekniske vogntogsvægte, der er mulige i henhold til akseltryk og antal aksler.

Det er helt normalt at køre med dobbelte B-vogntog, hvor den forreste trailer har en skammel i bagenden, hvor yderligere en trailer kan tilkobles, eller et påhængsvognstræk, hvortil der kobles en dolly, som igen har tilkoblet et toakslet containerchassis.

Man behøver ikke at bruge den store regnemaskine for at finde ud af, at vogntogsvægten med to læssede 20" containere og evt. vogntog på et samlet akselantal på seks, syv eller otte aksler nemt kommer op på 50 til 60 ton.

Der er ingen tvivl om at denne type vogntog giver stor fleksibilitet, fordi en enkelt trækker kan medbringe to tyve fods containere, og man er ikke plaget af vægtproblemer ved f.eks. returlastning, noget som er med til at forbedre miljøet, når transportvirksomheden kan undgå unødig tomkørsel.

Vi er af danske læsere blevet gjort opmærksomme på, at de danske myndigheder ved fri-givelse af modulvogntog også bør tænke på at gøre dobbelt B-vogntogene til en løsning, der kan anvendes på lige fod med modulvogntogene.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078