23948sdkhjf

Virksomheder med varige værdier

:I sidste uge blev der sat fart i konkurrencen om at blive "Årets Transportvirksomhed". Det skete, da Fyn og Sydjylland - som den første region - kårede sin vinder og kandidat til den landsdækkende konkurrence om titlen.

Kåringen fandt sted i Kolding og tilbage i finale-runden var tre virksomheder ud af 21 delta-gende, nemlig Poul Schou A/S, Odense, H. P. Therkelsen A/S, Padborg, og K. Hansen Transport A/S, Vejen.

Udviklingsdirektør Jens Poul Madsen fra DTL, understregede i forbindelse med kåringen, at DTL har et værdisæt, hvor visionen lyder: Et professionelt serviceerhverv, der tager ansvar for etik, miljø, trafiksikkerhed, lovlighed og kvalitet.

Og det er som en anerkendelse til transportvirksomheder, der gennem deres lederskab lever op til værdisættet, at DTL har indstiftet prisen ?Årets Transportvirksomhed?.

Prisen vil blive overrakt på DTLs generalforsamling i Herning den 22. maj 2004, og det er pla-nen, at udnævnelsen af ?Årets Transportvirksomhed? skal være en årlig tilbagevendende be-givenhed.


Ikke kun følelser, tak

Inden vindernavnet for Fyn og Sydjylland blev offentliggjort, redegjorde udviklingsdirektør Jens Poul Madsen for de forhold, der er blevet lagt til grund for udnævnelsen af vinderen.

Han fremhævede, at prisen "Årets Transportvirksomhed" lokalt såvel som på landsplan er et væsentlig led i arbejdet med at opbygge en mere positiv holdning til erhvervet.

- Vi vil ikke bedømmes på følelsesmæssige holdninger, men på resultatet af det arbejde, som vognmændene udfører for samfundet. Gennem et professionelt lederskab og en professionel virksomhedskultur skal vi fortælle omverdenen, at der er en helt naturlig grund til, at lastbiler-ne kører på vejene, og at der er så mange af dem.

- Hvis de ikke var der, ville samfundet ganske enkelt gå i stå, fastslog han.

For at finde frem til hvem, der skal være ?Årets Transportvirksomhed? 2004, bliver der afholdt konkurrencer i fem regioner i Danmark, svarende til fem fremtidige geografiske områder for de nye DTLservicekontorer.

Fyn og Sydjylland fik således æren af at være det første konkurrenceområde.

- Og hvis vi kan nå op på det samme høje niveau i de fire øvrige områder, ser det godt ud for det samlede danske transporterhverv. Det var utrolig svært at finde frem til de tre nominerede transportvirksomheder, medgav Jens Poul Madsen.

- Samtlige 21 kandidater har haft besøg af en bedømmelseskomite, der er gået meget grun-digt til værks. Når jeg med god samvittighed kan udtale mig om det, skyldes det, at jeg selv udgjorde en del af komiteen, sagde Jens Poul Madsen.

- Generelt levede kandidaterne meget flot op til de forudsætninger, der blev stillet for at delta-ge i konkurrencen. Men der blev også konstateret områder, hvor virksomhederne kunne for-bedre sig, og det er der bestemt ikke noget galt i.

- Udvikling, nytænkning og omstillingsvillighed er en løbende proces ? en proces, der er nød-vendig for alle danske transportvirksomheder, påpegede han.

H.P. Therkelsen vandt

Vinderen blev H.P. Therkelsen A/S, og i begrundelsen kom Jens Poul Madsen bl.a. ind på, at HPT er en virksomhed, der har turdet tage konkurrencen op på et benhårdt marked. Det er en virksomhed i konstant forandring - man accepterer ikke status quo. Virksomheden anvender IT som forretningskoncept og konkurrenceparameter. HPT A/S har et stærkt net-værk som basis for god kundeservice og har udvidet de opgaver, der varetages for den en-kelte kunde og dermed reelt skabt et afhængighedsforhold, lød det bl.a. i begrundelsen.

Hos Padborg-virksomheden stilles der også formelle krav til underleverandørerne - og de til-bydes tillige de samme muligheder for uddannelse som virksomheden selv.

Også det sociale ansvar blev nævnt: -Virksomheden løfter det sociale ansvar med uddannel-se af elever, ligesom man har stort fokus på uddannelse, der også omfatter de erfarne chauffører. Man afholder 14 dages træning inden en chauffør bliver sendt alene af sted. Der er klart definerede krav til chauffører i kraft af en udarbejdet chaufførhåndbog.

Endelig er der stærk fokus på kvalitet via dokumentationshåndbøger, samt incitamentsstruk-tur for både chauffører og lagerarbejdere, herunder anvendelsen af selvstyrende teams.

- Valg-komiteen bestod af to repræsentanter for DTL, en fra SiD, samt en repræsentant fra hver af de fire kredse, som dækker området og jeg kan roligt sige, at komiteen har været på en meget vanskelig opgave, sagde Jens Poul Madsen.

Konkurrencen, der gennemføres af DTL, støttes kommercielt af Statoil, Michelin, Nordania Leasing og Scandic-Hilton-hotelkæden.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078