23948sdkhjf

Trafic - glædeligt gensyn

Renault har videreudviklet den populære Trafic-kassevogn, og tilbyder nu mere rummelige modeller. Samtidig har man forbedret drivlinien med tre nye dieselmotorvarianter, så der findes en motor til snart sagt et hvert behov.

Transport-Tidende har tidligere haft fornøjelsen af Renault Trafic og har nu genopfrisket bekendtskabet med en uge bag rattet i dCI140 modellen højt tag og den store 2,5 liters motor.

Konklusionen er klar. Det høje tag gør Trafic en anelse mere sidevindsfølsom, dog uden at det giver anledning til sved på panden selv i dansk efterårskuling fra skiftende retninger. Men det er en lav pris for de fordele, der følger med tilbygningen til varerummet. De fine køreegenskaber er bevaret, og den store motor er en særdeles arbejdsvillig slider, der yder godt.

Så har man fravalgt Trafic fordi virksomhedens behov krævede en mere rummelig bil, så er den begrundelse manet i jorden.

Den forlængede Trafic er strukket med 40 cm, så den totale længde i varerummet når op på 2,80 meter. Hvis den lange version tillige udstyres med højt tag giver det en indvendig ståhøjde på 191 cm og et lastvolumen på 8,3 kubikmeter mod 5,9 kubikmeter i den mindste model. Dermed er der plads til tre Europaller i lastrummet. De todelte bagdøre eller skydedøren i venstre side giver optimale adgangsforhold til varerummet både for menneskemuskler og for lastning med eksempelvis en gaffeltruck.

Renault Trafic deler støbeform med Obel Vivario og Nissan Primastar, der også leveres i de nye større modeller.

Denne nyeste version af Trafic kan leveres med fire motorvarianter: en 2.0 16V benzinmotor på 120 hk og tre moderne dCI dieselmotorer af common rail typen.

Dieselprogrammet består af de to kendte 1.9 ltr. dCi common rail motorer på henholdsvis 82 hk (190 Nm ved 2.000 omdr./min.) og 100 hk (240 Nm ved 2.000 omdr./min.). Samtidig udvides programmet nu med en ny 2.5 dCi dieselmotor.

Den nye motor er udviklet på basis af Renault's 2.2 dCi 16 ventilede motor.

Den nye 2.5 dCi yder 135 hk og har et maksimalt drejningsmoment på 310 Nm fra 1.750 omdr./min.

Fælles for disse motorer, undtaget 82 hk versionen, er, at de alle er udstyret med en seks-trins manuel gearkasse.

Priserne for Renault Trafic starter ved 145.900 kr. (ekskl. moms), mens den nye høje, lange version med 2.5 dCi motor koster 177.900 kr. (ekskl. moms). Alle versioner har serviceintervaller på 30.000 km og desuden er omfattet af Renault's drivliniegaranti, der gælder i tre år eller 200.000 km.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.684