23948sdkhjf

Fra havre i muleposen til hydraulikolie i overarmen

Næste generation klar med praktisk erfaring og teoretisk ballast til fremtidens krantransporter

Næste generation klar med praktisk erfaring og teoretisk ballast til fremtidens krantransporter



De første køresedler hos Lastbilcentralen blev skrevet i december 1903. Dengang blev virksomheden blot kaldt centralen, fordi den fungerede som bestillingskontor for københavnske hestevogne og kuske.

Efterhånden blev Lastbilcentralen til en egentlig vognmandsvirksomhed med egne heste- og lastvogne og kunne sætte et A/S efter navnet. De havre- og rugdrevne heste- og armkræfter veg gradvist pladsen til fordel for dieselfodrede motorer - og i dag også hydraulik-kræfter til de tunge løft.

Efter 2. verdenskrig var Soyakagefabrikken Lastbilcentralens vigtigste kunde, men i 1972 blev forretningen slået sammen med vognmandsforretningen Brdr. Wedell, der var en af de første kranvognmænd i Danmark. Dermed blev kimen lagt til det, der er i dag er Lastbilcentralen A/S' speciale - krantransport.

- Vi tager al forefaldende kørsel og har kraner til snart sagt ethvert formål, siger vognmand Jørgen Hald med et glimt i øjet.

Kundekredsen er primært byggeriet, men alle erhvervsgrene, offentlige institutioner og private kunder med tunge løft på opgavelisten ringer til Lastbilcentralen.

Vognmandsvirksomheden flyttede i 1999 fra sit mangeårige og trange domicil på Islands Brygge til mere landlige omgivelser på Råmosevej vest for Ballerup.

Der er 40 ansatte, heraf seks i administrationen.

De sultne vognmænd

Jørgen Hald opgav en karriere i Falcks Redningskorps for at blive vognmand bag eget rat. Men han indså hurtigt, at tingene er lettere, hvis man er flere, der står sammen. Derfor var Jørgen Hald med på stifterlisten, da De Sammensluttede Vognmænd af 13-7 1976 A/S blev oprettet.

- Dér skulle man jo nok have holdt fast. Sådan en aktie er jo nogle millioner kroner værd i dag, siger Jørgen Hald med et skævt smil.

- Man sagde dengang, at DSV stod for De sultne Vognmænd. Der var bitter krig mellem de etablerede vognmænd og fagbevægelsen på den ene side, og så DSV-vognmændene på den anden side. Reelt var det umuligt, at køre for DSV og så få opgaver inde i København. Derfor gik jeg ind i Lastbilcentralen i stedet for, forklarer Jørgen Hald.

Han overtog sammen med hustruen Bodil Danvad virksomheden i 1986: Vognparken tæller i dag 38 lastvogne, hvoraf de 37 er udstyret med et varieret udvalg af kraner til små og store løft.

Ny generation klar

Sønnen Allan Hald, 28, står parat til at overtage vognmandsforretningen. Allan er som de fleste andre vognmandsbørn blevet forsvarligt indoktrineret allerede fra lille.

- Allan sad da af og til med på skødet, når jeg var ude og køre, indrømmer Jørgen Hald.

I 10-12 års alderen kom Allan Hald næsten dagligt på virksomhedens arealer på Islands Brygge.

- Jeg var ikke specielt glad for at gå i skole, og det kunne ikke gå hurtigt nok med at blive 18, så man kunne få kørekort, fortæller Allan Hald.

Han fik sit store kørekort og blev udlært som chauffør ved Lastbilcentralen i 1993. Men efter tre år i chaufførsædet var lysten til at lære mere så stærk, at Allan Hald vendte tilbage til skolebænken. Det blev til tre år på handelsskolen.

- Mens jeg kørte som chauffør, kunne jeg jo godt se, at der var langt fra chaufførjobbet til at drive egen virksomhed. Så blev det lige pludseligt interessant at gå i skole igen, siger Allan Hald.

Efter handelsskolen brugte Allan Hald to år på at uddanne sig til speditør i DFDS Transport.

- Jeg ville ud og prøve noget andet. Se hvordan man løser problemerne andre steder, og jeg havde et par særdeles lærerige år i DFDS Transport. Jeg var f.eks. med, da man overtog Dan-Transport, fortæller Allan Hald.

Jørgen Hald har altid sat en ære i at uddanne sine medarbejdere og han er tydeligt stolt af sønnens brede faglige ballast.

- Allan er meget bedre rustet til jobbet som vognmand, end jeg var, da jeg startede, og Allan har en meget bedre ballast i kraft af sin speditør-uddannelse. Jeg er sikker på, at han sagtens kan drive virksomheden videre, når det bliver aktuelt, siger Jørgen Hald.

Men Jørgen Halds respekt for sønnens faglige tyngde er ikke grænseløs.

- Vi er ikke altid helt enige, indrømmer Jørgen Hald og fortsætter:

- Jeg skal lære at give ansvaret fra mig, det er nok det største problem. Men det er jo almindelige generationsproblemer. Jeg holder mig til det jeg ved dur, mens Allan påstår, at det kan gøres meget bedre, ler Jørgen Hald.

Løft og logistik

Spørger man leder-teamet, hvad jubilæumsvirksomheden laver om 10 år, så er der ingen tvivl.

- Vi laver formentligt det samme, som vi laver i dag, spår Allan Hald.

- Så længe, der er løfte- og bakseopgaver i byggeriet og industrien. Og de opgaver tror jeg tror ikke forsvinder nogen sinde, siger Jørgen Hald.

Da Lastbilcentralen flyttede til Ballerup fik virksomheden pludselig albuerum på sammenlagt 12.500 kvadratmeter. Det er i dag udnyttet til oplagsplads for eget materiel fra kranvogne, over gaffeltrucks til nød-generatorer, men også som lager for kunderne.

- Jeg tror, at lager og logistik kommer til at spille en større rolle i fremtiden. Jeg tør godt sige, at noget af det, der adskiller os fra lignende transportvirksomheder, er at vi er knalddygtige til logistikken. Der er mange opgaver inden for eksempelvis byggeriet, hvor vi styrer logistikken på del- eller helprojekter, og det vil givetvis få større betydning i fremtiden, siger Allan Hald.

- Vi vil gerne være totalleverandør og er allerede med på byggepladserne fra de første jordarbejder til flagstangen sættes fast på facaden, siger Jørgen Hald.

Lastbilcentralens kranvognsflåde bærer præg af at være i brug. Jørgen Hald har altid ført en snusfornuftig investeringspolitik. Det behøver ikke være det nyeste nye, når bare det fungerer.

Men virksomheden har to nye kranvogne under opbygning. Begge er 4-akslede Scania 124 lastvogne.

Den ene udrustes med lad og en 80 tonsmeter Fassi-kran. Sidstnævnte fylder og vejer som en 60 tonsmeter kran, men yder langt mere på grund af konstruktionen i højstyrkestål.

Den anden Scania udrustes med en 160 tonsmeter kran med en rækkevidde på cirka 32 meter. Den store kran efterlader ikke plads til nyttelast og Scania'en udrustes derfor heller ikke med lad. Der findes angiveligt kun to tilsvarende lastbilkraner i hele Danmark - en i Jylland og en på Sjælland.

Begge kranvogne forventes leveret inden jul.

Jeg er heldig

Lastbilcentralen A/S er som nævnt ovenfor vokset ved opkøb af mindre konkurrenter. Alene seks virksomheder i den tid Jørgen Hald har stået ved roret.

- Jeg forventer, at der vil komme flere opkøb i de kommende år. Jeg er heldig, at Allan har lyst til at overtage virksomheden. Mange vognmænd på vej mod pensionsalderen har ingen til at tage over, og de er nødt til at sælge, siger Jørgen Hald.

Han anser, den stigende gennemsnitsalder for et væsentligt problem.

- Det er utroligt svært for unge med mod på vognmandserhvervet, at finde den nødvendige kapital. Alene bankgarantier for de grønne tilladelser er umulige at opnå for mange unge i erhvervet. Hvis det samtidig er standard, at man skal knokle 8 til 10 timer om dagen, for så at passe det administrative bagefter, så er det svært at tiltrække unge, siger Jørgen Hald.

Lastbilcentralen A/S fejrer naturligvis 100 års jubilæet på behørig vis, fredag den 21. november med reception i virksomhedens lokaler på Råmosevej 34-38 i Ballerup fra 13 til 17.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065