23948sdkhjf

Det tyske rige fattes penge

Fiaskoen med opkrævningen af den tyske vejskat har efterladt et mærkbart hul i den tyske statskasse - derfor vil Tyskland genindtræde i euro-vignetten.

Fiaskoen med opkrævningen af den tyske vejskat har efterladt et mærkbart hul i den tyske statskasse - derfor vil Tyskland genindtræde i euro-vignetten.



Opkrævningen af den tyske vejskat er fortsat udsat på ubestemt tid. Forbundstrafikministeriet i Berlin har end ikke antydet en ny officiel startdato. I følge tyske medier, nævner kilder i ministeriet en dato mellem april og juli næste år, som sandsynlig. Men mere pessimistiske sjæle, som CDU's trafikpolitiske ordfører taler om 2005.

Udsættelsen betyder, at den i forvejen trængte tyske statskasse, savner indtægter.

Vejskatten forventes at give en årlig indtægt på 2 ,8 mia. euro. Alene i indeværende år skulle vejskatten fra den oprindelige startdato 31. august, have givet en indtægt på 720 mio. euro.

Derfor vil Tyskland nu forsøge at genindtræde i Euro-vignetordningen, som blev opsagt til fordel for motorvejsafgiften, for i det mindste at få nogle indtægter fra de udenlandske lastvogne, der slider på de tyske veje. Men det er lettere sagt end gjort.

I følge DVZ kan Tyskland tidligst genindtræde i vignetten til juni og så skal Tyskland tilslutte sig den mellemstatslige aftale i mindst 12 måneder.

IRU: Stop vejskatteskruen

Tanken om en genforhandling af Euro-vignetten giver kuldegysninger i europæiske vognmandskredse. Nyheden om en eventuel tysk genindtræden i ordningen var ikke mange timer gammel, før IRU trak i nødbremsen.

- Den internationale transportorganisation (IRU) opfordrer Europa-Kommissionen til at sikre, at medlemslandene ikke benytter en eventuel revision af Eurovignet-direktivet til at øge afgiftsniveauet for vejtransporter. En øget afgiftsbyrde på vejtransporter vil få transportomkostningerne til at stige og dermed forringe den europæiske konkurrenceevne. Bliver afgifterne, der i givet fald pålægges lastbiler, anvendt til at finansiere ikke-vejbaserede infrastrukturer, er der risiko for, at landevejstransporterne bliver mindre effektive, hedder det i en henvendelse fra IRU til EU-Kommissionen.

- Udmeldingen fra IRU er et klart signal til de medlemslande, der i givet fald vil benytte en ændring af vignet-ordningen til at skrue en ekstra gang på afgiftsskruen, siger ordførende direktør Michael Svane, der netop er indvalgt i forretningsudvalget i IRU Goods Transport Council.

Ny kontrakt

Forbundstrafikministeriet i Berlin er startet på en genforhandling af kontrakten med Toll Collect-konsortiet, der skal stå for opkrævningen af kilometerafgiften på lastbiler på de tyske motorveje. Genforhandligen af kontrakten er nødvendig, fordi Toll Collect er ansvarlig for de tekniske problemer, der er årsag til udsættelserne

Den tyske trafikminister Manfred Stolpe har udnævnt sin egen statssekretær Matthias von Randow til midlertidig chef for den afdeling i trafikministeriet, der står for forhandlingerne med Toll Collect, for at holde kort snor i forhandlingerne.

Østrigsk succes

Mens usikkerheden om den tyske vejskat fortsætter, så er der tilsyneladende mere tjek på teknikken i Østrig. Med en slet skjult hentydning til den nordlige nabo, erklærede en talsmand for det østrigske motorvejsselskab Asfinag, at den nye kilometerbestemte østrigske motorvejsafgift vil indføres som planlagt 1. januar 2004.

- Med 99,9 procents sikkerhed, lovede en selvsikker Marc Zimmermann, Asfinag, på en informationsmøde i München.

Han opfordrede vognmændene til at bestille den såkaldte "GO-Box", der registrerer antallet af kørte kilometer elektronisk og indberetter dem via 400 portaler, der opstilles på de østrigske motorveje. Prisen for GO-boxen er rimelige 5 EUR. Det østrigske afgiftssystem er blevet testet siden 1. oktober i år, og der har angiveligt kun været få problemer med systemet i testperioden.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078