23948sdkhjf

SAS til Shanghai - Udsigt til et boomende marked

Meldingen kom lidt snublende som citater fra et interview med Jørgen Lindegaard, og SAS har da heller ikke endnu udsendt en officiel meddelelse. Selve starttidspunktet kan derfor måske rykke sig en smule, men meldingen er dog blevet gentaget også efterfølgende af flere SAS talsmænd. Så det er vel ganske vist?

Den kommende rute vil blive befløjet tre gang om ugen med SAS? Airbus A340-300 eller Airbus A330-300 og opnår derfor fra starten en frekvens, der giver kommerciel værdi; for få afgange mindsker markedets tiltro til produktet ? og for mange øger den kommercielle risiko i et nyt marked.

Ikke fordi Shanghai ikke i sig selv er en attraktiv destination: Byen med indbyggertal på to-tre gange Danmark, alt medregnet, er ét af de tre mest dynamiske forretningsområder i det Kina, der forblænder alle med sine vækstprognoser, mængder og samhandelsmuligheder. De to andre områder er dels Sydkina med Hong Kong/Guangzhou som porte, dels Nordkina med hovedstaden Beijing.

Mængder mod Shanhai

Allerede i dag går der betydelige mængder af luftfragt ud af de skandinaviske markeder i retning mod Shanghai; Danmark genererede i årets første otte måneder 886 tons luftfragt til Shanghai, Sverige bidrog med 1,371 tons, og Norge med 661 tons. Det svarer til godt 365 tons om måneden eller omkring 30 tons fragt pr flyvning fra København til Shanghai, regnet på de tre planlagte ugentlige afgange.

I regnestykket indgår alene fragt på IATA selskaber; fragt på selskaber, der ikke er medlemmer af IATA, og den fragt, der truckes ned fra Skandinavien til kontinentets afgange ? og det er givetvis ikke så lidt ? er heller ikke med. Så der er virkelig noget at komme efter, hvis SAS med en direkte, nonstop rute formår at få sin andel af markedet.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109