23948sdkhjf

Usikkerhed i danske havne om havnesikkerhedspakken

Havnesikkerhedspakken vil få står betydning på Århus Havn.

Den 1. juli næste år skal danske havne følge de nye internationale standarder for havnesikkerhed, som blev fastlagt i december 2002 i International Maritime Organisation. Men danske havne må væbne sig med tålmodighed. De danske regler vil tidligst blive fastlagt i starten af 2004.

De nødvendige ændringer af havneloven skal 1. behandles i Folketinget i uge 46 og lovforslaget kan tidligst vedtages i midten af december. I følge lovforslaget skal de konkrete regler om havnesikkerhed og sårbarhedsvurderinger fastsættes af Trafikministeren og Justitsministeren.

Først når Folketinget har vedtaget lovændringen kan trafikministeriet sende forslag til bekendtgørelsen ud til høring.

- Vi er naturligvis langt fremme med at udarbejde forslag til bekendtgørelserne, men vi kan ikke gøre dem færdig, før lovforslaget er endeligt vedtaget, siger fuldmægtig Jesper Loldrup, Trafikministeriet.

Kan ikke vente

Det er konventionen ?Safety of Life at Sea? (SOLAS) og ?International Ship and Port Security Code?, der skal forbedre sikkerheden i almindelighed og øge fokus på søfartens sårbarhed i forbindelse med terrorangreb, der danner grundlaget for de nye danske regler.

En af de danske havne, der formentligt bliver berørt mest af de nye sikkerhedskrav er Århus Havn. Ikke mindst i kraft af det store antal containere, der udskibes fra havnens to containerterminaler.

- Vi kan ikke vente på Trafikministeriet og Kystdirektoratet. Vi er for længst for egen regning gået i gang med undersøge, hvad det er vi skal gøre, siger havnedirektør Bjarne Mathiesen, Århus Havn.

Han forventer ikke, at de nye sikkerhedskrav vil betyde en større økonomisk udskrivning for Århus Havn.

- Jeg tror ikke havnesikkerheds-initativet er det spøgelse, som det er blevet gjort til. Vi opfylder i forvejen en lang række af betingelserne For eksempel er vores containerterminaler i forvejen indhegnet og der er adgangskontrol og kameraovervågning. Men vi skal foretage en grundig vurdering af de enkelte havneafsnits sårbarhed og træffe de nødvendige foranstaltninger. Det er jo ikke relevant med det samme sikkerhedsniveau på alle havneafsnit, fordi sårbarheden afhænger af aktiviteterne, siger Bjarne Mathiesen.

Han erkender, at problemstillingen ser anderledes ud for en række mindre havne, der ikke har mulighed for at opdele havnen i bestemte afsnit. Men selv om Århus Havn er på forkant med sikkerhedsforberedelserne, så er havnedirektøren alt andet end begejstret for den lange ventetid på konkrete regler fra myndighederne.

- Det er utilfredsstillende, at vi skal vente, fordi vi ikke ved helt konkret, hvordan reglerne kommer til at se ud, siger Bjarne Mathiesen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109