23948sdkhjf

1. halvår: Dansk luftfragt mistede pusten

Men det var nu ikke så dårligt, alt taget i betragtning. Og omsætningsmæssigt ser det fortsat fint ud: Omsætningen gik trods nedgang i tonnagen op med 6.7 procent, og det luner vel på nogle regnskaber..

Det er fortsat fragten over Nordatlanten, der er det største enkeltmarked. Det tegner sig for 27.7 procent af den totale mængde, eller i dette kvartal 7,097 tons, der generede en IATA-omsætning på 134 millioner kroner.

De to næste store poster i statistikken er trafikken til Japan, der gik op med ni procent og nu udgjorde 10.4 procent af de samlede mængder ? og trafikken til Kina, der udgjorde 10 procent, men dalede med 5.1 procent.

Mængderne til Sydøstasien var stort set de samme som sidste år, og udgjorde 9.5 procent af totalen. Til gengæld steg omsætningen i kroner og øre med 20.2 procent, så det afspejler stigende efterspørgsel på fragtkapaciteten mod regionen.

Svag tilbagegang

Denmarks svage tilbagegang på 1.8 procent skal vurderes i forhold til en svensk tilbagegang på 6.7 procent ? og et fald på 10 procent i det norske marked. Så Sverige svinder fortsat fra sin gamle position som halvdelen af Skandinavien. Til gengæld er det svenske marked stadig ubestridt det største med sine 43,589 tons i 1. halvår mod Danmarks 25,610 tons og Norges 26,499 tons.

Men det er værd at notere, at der overalt kun er tale om fragt på IATA luftfartselskaber, hvortil altså skal lægges fragt på ikke-IATA selskaber som ekspresselskaber og charters.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109