23948sdkhjf

Amerikanske togvogne på danske landeveje

Blue Water Shipping A/S har i samarbejde med en håndfuld samarbejdspartnere, startet en nyt bimodalt transportsystem mellem Italien og Danmark.

I modsætning til de velkendte kombisystemer, hvor veksellad og løstrailere løftes op på togvogne, så forvandler det bimodale transportsystem almindelige landevejstrailere til rullende banevogne på 10 minutter. Helt almindelige er landevejstrailerene nu ikke.

- Det stiller naturligvis særlige krav til materiellet. Trailerne skal kunne klare et træk på 1.100 tons, hvis de skal indsættes i en togstamme, siger Søren Nielsen, Blue Water Shipping i Odense.

Systemet har 20 år på bagen i USA og har været anvendt i Europa siden 1995. De bi-modale trailere blev introduceret mellem Verona og München og er siden indsat på ruter mellem Verona og Køln og Verona-Hamborg.

Blue Water Shipping vil nu udvide den bimodale trafiklinie nordpå til Danmark.

- Trailerne sættes på skinner i Flensborg, hvor man har anlæg til det. Det kræver en terminal, med skinner nedlagt i asfalten, så lastbilerne kan køre ind over, forklarer Søren Nielsen.

Lastbilen trækker traileren hen over de løse jernbanebogier, der så monteres på traileren inden gummihjulene hæves.

De specielle trailere findes både i versioner til almindeligt stykgods og temperaturregulerede enheder. Sidstnævnte kan overvåges og styres vis satellitkommunikation, så der er optimal kontrol med temperaturen og dermed det letfordærvelige gods.

I følge Blue Water Shipping så udmærker den bimodale teknik sig ved at være mere skånsom mod godset, fordi risikoen for transportskader minimeres, når der ikke foregår nogen egentlig omlæsning.

Blue Water Shipping ser et betydeligt potentiale i teknologien. Ikke mindst i lyset af den tyske vejskat.

Trailerne har en øget lasteevne, sammenlignet med konventionelle vejtrailere. Køletrailere kan laste 26 tons, mens presenningtrailerne kan laste 27 tons. Det er henholdsvis 4 og 3 tons over grænsen for transport på landevej. Den ekstra lasteevne kan dog kun udnyttes, hvis trailerne lettes for ?overlæsset? inden de kører ud på offentlig asfalt.

Transittiden mellem Flensborg og Italien angives til 24 timer.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047