23948sdkhjf

Stigende modstand mod km-afgiften.

To partier på Christiansborg stiger af forslag om kilometerafgift på lastbiler.

Af Jesper B. Nielsen - Transportmagasinet

Det er ikke kun vognmandsbranchen, som kæmper imod regeringens planer om en km-afgift. Flere partier siger nu fra og vil ikke stemme for forslaget, som ventes fremsat inden udgangen af marts.

Til mediet Klimamonitor siger de Konservative, at de ikke kan se sig selv stemme for forslaget, blandt andet fordi det går mod regeringens mål om et skattestop.

Den samme melding kommer fra Danmarks Demokraterne, som også vil stemme nej til den nye kørselsafgift.

- Regeringen og de røde partier kalder det en grøn kørselsafgift, fordi el-lastbiler får rabat på afgiften. Problemet er bare, at vognmændene ikke har en jordisk chance for at skifte diesellastbilerne ud og slippe for afgiften,” skriver Hans Kristian Skibby, MF for Danmarks Demokraterne, i et indlæg i Østbirk Avis.

Over for TV2 indrømmer skatteminister Jeppe Bruus, at en ny vejafgift kan få "marginal" betydning for priserne på varerne i supermarkedet, fordi vognmændene vil sende regningen videre.

Lovforslaget fremsættes senest ved udgangen af marts, fremgår det af regeringens opdaterede arbejdsprogram.

Lovforslaget vil næppe være lig, men dog genkendeligt i forhold til det lovudkast, som han sendte i høring som skatteminister i den forrige regering. Dengang betød forslaget, at alle lastbiler over 12 ton skulle betale km-afgift fra 2025. Afgiften skulle i 2027 udvides til alle dieselkøretøjer over 3,5 ton.

Til gengæld skulle lastbilerne have mulighed for at køre med øget vægt og længde

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Nye beregninger: Endnu en bombe sprænger under mærsk-motorvejen
Mens transportsektoren skriger på arbejdskraft: Bøvl med køreprøver skaber flaskehals
TikTok saver i modebranchens lange forsyningskæder
Panamakanalen i alarmberedskab: Skibstrafikken truet af tørke
Hurtigere i gang med ny lagerautomat fra Knapp
Politikere frygter at Femern-forbindelsen bliver mest for lastbiler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063