23948sdkhjf

Se listen: Her er Danmarks vigtigste godshavne

Oliehavnene i Kalundborg fjord står for den største del af godsomsætningen, mens Aarhus Havn er Danmarks største containerhavn

Selvom der findes hundredvis af danske havne med en eller anden form for godsomsætning, klumper langt det meste gods sig sammen i en lille håndfuld godshavne.

Sammenlagt står 25 af disse godshavne faktisk for hele 90 pct. af alt havnegodset, og de seks største sidder alene på næsten halvdelen.

Det viser en opgørelse, som Erhvervsstyrelsen har udarbejdet i forbindelse med det kommende havneatlas.

SCMNews har fået udleveret tallene af brancheforeningen Danske Speditører, der understreger, at havnene er en essentiel brik i de danske forsyningskæder.

- De mange danske havne med varierende kapacitet er en styrke for dansk og europæisk erhvervsliv. Det giver os som speditører mulighed for at tilrettelægge den optimale godstransport, siger Lars Bech, som er chef for presse og politik hos Danske Speditører.

De 25 største godshavne
Havn Godsomsætning (1.000 tons) Andel af samlet godsomsætning Akkumuleret andel
Kalundborg Fjord Havne 10.672 11,4% 11,4%
Aarhus Havn 8.933 9,5% 20,9%
Rødby Havn 8.490 9,1% 29,9%
Fredericia Havn 6.385 6,8 % 36,8%
Københavns Havn 6.104 6,5% 43,3%
Helsingør Havn 5.199 5,5% 48,8%
Aalborg Havne 5.176 5,5% 54,3%
Aabenraa Fjord Havne 4.553 4,9% 59,2%
Esbjerg Havn 4.300 4,6% 63,8%
Stigsnæs Havn 2.669 2,8% 66,6%
Frederikshavn Havn 2.510 2,7% 69,3%
Gedser Havn 2.099 2,2% 71,5%
Odense Havn 2.006 2,1% 73,7%
Hirtshals Havn 1.963 2,1% 75,7%
Køge Havn 1.704 1,8% 77,6%
Thyborøn Havn 1.704 1,8% 79,4%
Rønne Havn 1.402 1,5% 80,9%
Grenaa Havn 1.379 1,5% 82,3%
Randers Havn 1.260 1,3% 83,7%
Kolding Havn 1.210 1,3% 85,0%
Stålvalseværkets Havn 1.194 1,3% 86,2%
Avedøreværkets Havn 1.163 1,2% 87,5%
Studstrupværkets Havn 857 0,9% 88,4%
Vordingborg Havn 806 0,9% 89,3%
Vejle Havn 780 0,8% 90,1%
Kilde: Erhvervsministeriet -Bemærk at geografisk sammenhængende havneområder er lagt sammen (Kalundborg, Aalborg, Aabenraa, Stigsnæs m.fl.)

Forskellige havne er en styrke

Ser man nærmere på de store godshavne, vil man hurtigt opdage, at mange af dem er specialiseret i helt bestemte typer af gods.

Ifølge Lars Bech har det en klar fordel, fordi havnene på den måde kan tilbyde ret forskellige services.

- Havnenes forskellige styrker og kapaciteter er med til at øge konkurrence-dueligheden, siger Lars Bech.

Den største mængde gods håndteres i havnene i Kalundborg Fjord. Her ligge Danmarks største oliehavn. Aarhus Havn er den største containerhavn og landets næststørste havn. Rødby Færgehavn er den største færgehavn og samlet set landets tredjestørste havn.

Nummer fire og nummer fem på listen er Fredericia og Københavns Havn, som begge har mere mere blandede funktioner.

Og det er ikke kun gods i traditionel forstand, som fragtes gennem havnene. Blandt de 25 havne på listen eksempelvis en række store kraftværkhavne, som modtager kul og træ til afbrænding på værkerne.

Havne under pres

Idéen om at indsamle data om erhvervshavnene til et dansk havneatlas opstod hos Transportministeriet.

Pointen med havneatlasset er at skabe et overblik over de danske havne for bedre at kunne prioritere nationale interesser som forsyningssikkerhed.

Spørger man Danske Speditører, er der i den grad brug for en sådan prioritering, og brancheorganisationen håber, at tallene kan bidrage til, at flere for øjnene op for havnenes rolle i transportsystemet.

- Mange erhvervshavne er under pres fra såvel etablering af boligområder som liberale erhverv, der søger at etablere sig på de havnenære områder. Det sætter også godstransporten under pres, og derfor skal vi have fokus på havnene i transportplanlægningen, siger Lars Bech.

Kortlægningen af de danske erhvervshavne blev sat i gang i foråret og forventes at være færdigt senere i år.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.097