23948sdkhjf

Vejdirektoratet gør klar til dobbelttrailerne - Logistikchef hjælper til

Vejdirektoratet går i gang med at etablere omkoblingspladser og tilpasse kryds og rastepladser til det kommende forsøg med dobbelttrailere

De første forberedelser til den kommende forsøgsordning med dobbelttrailere begynder i løbet af efteråret. Arbejdet omfatter etablering af omkoblingspladser i Aarhus og Høje Taastrup. Desuden skal to rastepladser på Fynske Motorvej tilpasses, så de 34 meter lange vogntog kan gøre stop undervejs. Det er rastepladserne Kildebjerg Nord og Syd.

Udvidelserne skal bane vejen for, at de første dobbelttrailere kan køre på strækningen i 2024.

Problem i Aarhus løst

I Aarhus vil der blive etableret en omkoblingsplads ved Salling Groups lastbilparkeringsanlæg ved logistikcentret i Brabrand.

Vejdirektoratet havde oprindeligt vurderet, at omkoblingspladsen i Aarhus kunne etableres på havnen; men det var svært at finde plads, og det var umuligt at skabe en sikker løsning for de cyklister, der færdes i området.

Desuden kunne placeringen på havnen give udfordringer for trafikafviklingen på Marselis Boulevard i forbindelse med ombygningen til havnetunnel.

Derfor etableres omkoblingspladsen ved Salling Groups terminal, som ligger tæt ved motorvej E45.

Glade for at hjælpe

Salling Group har været glad at kunne støtte op om ét af de nødvendige tiltag, der skal til, for at sikre en grønnere transport i Danmark.

Det fortæller Anders Danielsen Schäfer, der er Head of Supply Chain In/Outbound Supply Chain & Logistics i Salling Group.

- Vi har et stort fokus på energi og ansvarlighed inden for transport og logistik. Vi satser på at reducere antallet af kørte kilometer.

- Vores håb er, at tiltaget med dobbelttrailere vil finde større anvendelse af det danske vejnet, så det ikke kun er på strækningen mellem Årslev og Høje-Taastrup, siger han.

Særlige krav

Dobbelttrailerne, som også kaldes EMS2, er ekstra lange vogntog op til 34 meter. Det stiller særlige krav til vejnettet, når de lange vogntog skal kunne dreje og parkere. Derfor er det nødvendigt at gennemføre en række tilpasninger på den strækning, hvor forsøgsordningen skal foregå.

- Vi skal ikke kun sikre, at lovgivningen er på plads. Vi skal også sikre de fysiske rammer, siger transportminister Thomas Danielsen.

- Vi skal sikre, at det rent faktisk er muligt - og sikkert - at køre med så lange lastbiler på danske veje.

Af trafiksikkerhedsmæssige hensyn omfatter forsøget kun en begrænset del af vejnettet. Hensynet gælder tilstedeværelse af bløde trafikanter, ulykkesrisiko og vejens udformning. Det betyder, at strækningen skal være flersporet og have midterautoværn. Desuden skal der være passende afstand mellem rampekryds m.v.

Forsøgsordningen blev vedtaget af et bredt flertal i Folketinget i april 2022 som en del af Infrastrukturplan 2035.

Videre til Sverige

Udover strækningen Aarhus-Høje Taastrup og rastepladserne ved Kildebjerg, er det også aftalt at udvide forsøgsstrækningen til Sverige via Øresundsbron.

EMS2 vil give mulighed for at fragte mere gods på vejene ad gangen og kan dermed bidrage til at sænke CO2-udledningen.

Omkoblingspladserne er åbne for alle transportører, der ønsker at køre med EMS2-vogntog. Forsøget kører i 5 år, hvorefter det evalueres.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.067