23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

ROCKWOOL ser stort potentiale i dobbelttrailere

Et kommende lovforslag fra transportminister Thomas Danielsen (V) betyder, at der fra årsskiftet påbegyndes en 5-årig forsøgsordning omkring dobbelttrailere (DUO2) mellem Aarhus og Høje-Taastrup.

Ifølge isoleringskoncernen ROCKWOOL er tiltaget en vigtig brik i den grønne omstilling, og derfor er det et tiltag, som de ser et stort potentiale i.

- Vi gør en stor indsats for at reducere vores CO2-udslip ikke kun i produktionen af vores byggematerialer, men også i vores øvrige forretning som for eksempel logistikken, fortæller Michael Rasmussen, Nordic Supply Chain Director hos ROCKWOOL.

- Derfor ser vi meget positivt på udsigten til dobbelttrailere, fordi det giver gode muligheder for at reducere antallet af lastbiler fra vores fabrikker i Jylland mod Sjælland til gavn for klimaregnskabet.

Med dobbelttrailerne kan vogntoget blive op til 34 meter langt, og det øger lasteevnen og rumfanget i en sådan grad, at CO2-aftrykket pr. lastbil reduceres mellem 30 og 50 procent sammenlignet med en normal trækker-trailer.

- Med dobbelttrailerne kommer der virkelig en CO2-besparelse, der vil kunne mærkes. Derfor er det et tiltag, som vi gerne vil benytte os af som led i vores bæredygtighedsarbejde, siger Michael Rasmussen.

ROCKWOOL har i mange år samarbejdet med vognmandsfirmaet Frode Laursen om at finde transportløsninger, som passer til produkterne, hvor fokus primært er på volumen og ikke vægt.

- Vi er også klar til at tage de nye dobbelttrailere i drift, siger Frank Wolf-Jürgensen, salgsdirektør i Frode Laursen.

Han vurderer, at man hurtigt får 25 af dem i drift mellem Aarhus og Høje-Taastrup, lige så snart der bliver givet grønt lys.

- Antallet stiger til 100, hvis forsøgsordningen bliver udvidet til at gælde hele modulvogntogsnettet, siger han.

Frode Laursen og ROCKWOOL har i forvejen mange modulvogntog kørende på det danske vejnet, og derfor håber Michael Rasmussen ligesom Frank Wolf-Jürgensen også på en udvidelse af forsæget, så dobbelttrailerne kan bruges på endnu flere strækninger side om side med modulvogntogene.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.176