23948sdkhjf

Hvert tredje køb i butikker starter med online research

Forbrugerne researcher online inden køb i fysiske butikker

Nye data afslører, at 43 pct. af danskerne køber online, når det kommer til nonfood produkter, mens 54 pct. vælger fysiske butikker. Selvom de fysiske butikker stadig er den mest populære købskanal, udfordres denne position, når forbrugernes research-fase tages i betragtning. Online research er involveret i op til 33 pct. af købene i fysiske butikker. Hvorimod research i de fysiske butikker blot er involveret i op til 16 pct. af online købene.

Det viser en ny omnichannel-rapport fra DI Handel.

Omni-channel rapporten afslører, at i 3. kvartal 2023 købte 43 pct. af danskerne deres seneste nonfood varer online via en webshop eller app. Imens valgte 54 pct. at købe i en fysisk butik. De resterende procenter er delt mellem 3 pct. for køb CtC (forbruger til forbruger) og 1 pct., der ikke kunne huske hvilken kanal, de brugte. Selvom fysiske butikker stadig er den mest populære købskanal, er det vigtigt at bemærke, at mange forbrugere undersøger produkterne online før køb. Når denne research-fase tages i betragtning, udfordres de fysiske butikkers ellers dominerende position.

Online og offline

Køb i fysiske butikker involverer mere online research end omvendt. Blandt forbrugerne, der for nylig har købt nonfood online, gjorde 28 pct. et impulskøb uden forudgående research. 55 pct. undersøgte hovedsageligt online, 14 pct. undersøgte både online og offline, mens kun 2 pct. primært brugte offline metoder til research. Det betyder, at offline research kun påvirkede op til 16 pct. af online købene.

For dem, der senest har købt i fysiske butikker, ser købsprocessen anderledes ud. I 3. kvartal 2023 blev 48 pct. af alle offline køb gjort uden nogen form for research. 15 pct. undersøgte først online, 15 pct. undersøgte kun offline, og 18 pct. brugte begge metoder til research. I alt involverede op til 33 pct. af offline købene en form for online research.

- Det er virkelig spændende tal, der understreger hvor vigtigt, det er for virksomhederne, at forstå sammenspillet mellem fysiske og digitale kanaler. Tallene viser med tydelighed, at kanalerne er forskellige og har hver sine styrker, der supplerer hinanden. Mens den fysiske butik fx har en fordel ift. impulskøbene, så er webshoppen mere research båret. Virksomheder skal med andre ord være skarpe på hvad der “tricker” forbrugerne til at vælge, lige netop deres brand, i de forskellige faser af købsrejsen, udtaler Jacob Kjeldsen, Branchedirektør i DI Handel.

Pris og bekvemmelighed

Pris og bekvemmelighed fremmer online shopping, mens oplevelse og produktets fysiske tilstedeværelse driver køb i fysiske butikker

29 pct. af danskerne siger, at de handler online på grund af bedre priser. Yderligere 15 pct. vælger online shopping for bekvemmelighedens skyld, da de kan handle, når det passer dem.

Når det kommer til shopping i den fysiske verden, foretrækker 19 pct. simpelthen oplevelsen af at handle i en fysisk butik. 20 pct. vil gerne se og røre ved produktet før køb, mens 19 pct. vil have produktet med det samme. Selvom prisen er den primære årsag til online shopping, er den kun den fjerde mest nævnte årsag til offline shopping med 17 pct.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.102