23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Road og Solutions slap med relativt få skrammer i tredje kvartal

Mens faldet i volumener og fragtrater har halveret DSV’s omsætning på oversøiske trafikker, så har vejgods- og logistik-divisionerne klaret sig væsentligt bedre.

Mens omsætningen i DSV,s Air & Sea division droppede med næsten 50 procent i tredje kvartal, sammenlignet med samme kvartal i 2022, og EBIT faldt med lige under 36 procent, så har normaliseringen på fragtmarkederne ramt DSV’s Road-division langt mindre dramatisk.

DSV A/S 3. kvartal 2023
DKK mio. Q3 2023 Vækst Q3 år til Dato Vækst
Nettoomsætning Air & Sea 21.912 (48,7%) 71.118 (47,1%)
Bruttofortjeneste 2.210 (27,7%) 19.991 (24,5%)
EBIT før særlige poster 3.281 (35,8%) 10.481 (35,7%)
Nettoomsætning Road 9.036 (10,9%) 28.780 (6,6%)
Bruttofortjeneste 1.924 (1,1%) 5.923 0,6%
EBIT før særlige poster 522 1,4% 1.542 (1,4%)
Nettoomsætning Solutions 5.538 (0,8%) 17.061 (3,4%)
Bruttofortjeneste 2.281 7,6% 7.039 4,0%
EBIT før særlige poster 584 (0,1%) 1.745 (16,9%)
Kilde: DSV A/S

Road

Nettoomsætning i Road-divisionen lå i tredje kvartal 2023 10,9 procent lavere end i samme kvartal sidste år. Ser man på EBIT før særlige poster, så er dette nøgletal faktisk steget med 1,4 procent.

DSVs finansdirektør Michael Ebbe, forklarer til SCMNews:

- Udviklingen i Road-divisionen er egentligt ikke så unaturligt, hvis man ser på, hvordan de globale forsyningskæder hænger sammen. Store dele af produktionen er placeret i Asien, så produkterne skal sejles eller flyves til Europa. Herefter skal DSV – der jo er stærke på Road - distribuerer varerne videre ud til kunderne i Europa, Derfor er der en vis forsinkelse, og det er en del af forklaringen på, at bliver Road ramt lidt senere end Air & Sea. Så det er ikke så underligt, at det sker den vej rundt, siger Michael Ebbe, der samtidig fastslår, at det kun er en del af forklaringen.

- I Road transporterer vi alle mulige forskellige ting rundt. Alt fra dagligvarer til byggematerialer, så er Road også lidt mindre konjunkturafhængig. Road-divisionen udfører også i stort omfang transporter inden for EU indenlandske transporter, der også er mindre konjunkturfølsomme.

- Dertil kommer, at vi har gjort meget for at optimere og effektivisere driften i Road-divisionen og det er en vigtig del af forklaringen på, at Road har klaret sig væsentligt bedre end Air &Sea

Solutions

Solutions-divisionen har også klaret den store nedtur med langt færre skrammer end Air & Sea.

Nettoomsætningen er faldet med beskedne 0,8 procent til 5,8 milliarder kroner. EBIT før særlige poster er faldet med 0,1 procent til 584 millioner kroner.

- Solutions er naturligvis også afhængig af konjunkturerne. Men vi høster nu frugten af investeringer vi har foretaget i nye terminaler og logistikfaciliteter i de sidste 2-3 år. Vi har også øget automatiseringen og det har været med til at forbedre indtjeningen. Solutions nyder også godt af, at e-handel har overtaget en del af den normale varehandel i butikkerne. Det er de tre primære ting, der gør at Solutions har klaret sig så godt, sagde Michael Ebbe, CFO i DSV A/S til SCMNews efter offentliggørelsen af regnskabet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156